
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,878,820 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,237,588 |
دریافت هواداران نوجوان ایرانی از مصرف موسیقی پاپ کره ای | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
دوره 16، شماره 2، تیر 1404، صفحه 89-108 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2025.374637.666305 | ||
نویسندگان | ||
اعظم راودراد1؛ عبداله بیچرانلو* 2؛ متین عزیزی همدانی3 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2دانشیار ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
موسیقی عامهپسند کرهای در دو دهۀ اخیر با اتکا بر توسعه شبکههای اجتماعی، هواداران بسیاری در اقصی نقاط جهان پیدا کردهاست. نوجوانان ایرانی نیز همراستا با تحولات موسیقیایی در جهان در سالهای اخیر با پدیده پاپ کرهای آشنا گردیده و به مصرفکنندگان و هواداران این گونۀ موسیقی پیوستهاند. سبک خاص موسیقی کرهای از جمله بهرهگیری از مضامین متنوع و متمرکز بر مخاطب نوجوان، موزیک-ویدئوهای مهیج و جذاب، تلفیق رقص گروهی و موسیقی و برگزاری رویدادهای ویژه و مشترک میان هواداران و آیدولها به صورت برخط و حضوری، موجب دریافتهای متنوعی در اذهان نوجوانان ایرانی از این موسیقی شرقی گردیده است. هدف اصلی این مقاله، مطالعه چگونگی دریافت نوجوانان ایرانی از مصرف موسیقی پاپ کرهای موسوم به کیپاپ است. مقاله پیش رو به دنبال پاسخگویی به این پرسش است: نوجوانان ایرانی هوادار پاپ کرهای از مصرف موسیقی کی پاپ چه دریافتی دارند؟ برای پاسخ به این پرسش با 20 نفر از هواداران فعال موسیقی کره ای مصاحبه نیمهساخت یافته انجام گردید. در نهایت با استفاده از روش تحلیل مضمون، 5 مضمون فراگیر و 15 مضمون سازماندهنده استخراج گردید. یافتههای این پژوهش دریافت نوجوانان ایرانی از مصرف موسیقی کرهای را در 5 بعد نگرشی و کنشی و نیز الگوگیری از سبک زندگی آیدولها، دریافت دیگرانگارانه از سایر گروههای موسیقی، دریافت از وضعیت کره جنوبی (رویکرد به زبان کرهای، انگارۀ مهاجرت به کره) و دریافت انتقادی از شیوههای هواداری متعصبانه دیگر گروههای هواداری نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
دریافت؛ هواداران؛ نوجوان؛ موسیقی؛ کیپاپ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Iranian teenage fans' perception of Korean pop music consumption | ||
نویسندگان [English] | ||
azam ravadrad1؛ Abdollah Bicharanlou2؛ Matin Azizy3 | ||
1Professor, The University of Tehran | ||
2Associate Professor, The University of Tehran | ||
3M.A of Cultural Studies and Media, The University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
In the last two decades, Korean popular music has gained many fans in all parts of the world, relying on the development of social networks. In line with the musical developments in the world in recent years, Iranian teenagers have become familiar with the pop-Korean phenomenon and have joined the consumers and fans of this genre of music. The special style of Korean music, including the use of diverse themes and focused on the teenage audience, exciting and attractive music-videos, the combination of group dance and music, and the holding of special and joint events between fans and idols online and offline, has made various meaning perceptions in the minds of Iranian teenagers on this oriental music. The main purpose of this paper is to study how Iranian teenagers perceive the consumption of Korean pop music known as K-pop. This paper is to answer this question: What do Iranian teenagers who are fans of Korean pop think about the consumption of K-pop music? To answer this question, a semi-structured interview was conducted with 20 active fans of Korean music. Finally, using the theme analysis method, 5 overarching themes and 15 organizing themes were extracted. The findings of this research show Iranian teenagers' perception of Korean music consumption in 5 attitudinal and action dimensions, as well as role modeling of idols' lifestyles, other-oriented perception of other music groups, perception of South Korea's situation (approach to Korean language and the concept of immigration to Korea) and shows a critical reception of fanatical fandom practices. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Reception, fans, teenagers, music, K-pop | ||
مراجع | ||
استراوس، انسلمال. کربین، جولیت (1390). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای. ترجمۀ ابراهیم افشار. تهران: نشر نی.
آلاسوتاری، پرتی (1380). مخاطب رسانهای و پژوهش دریافت. ترجمۀ محمد شیخالاسلامی. فصلنامه پژوهش و سنجش، ش 26، 163-141.
بادینفکر، محمدجواد (1399). خردهفرهنگهای دیجیتالی جوانان؛ مورد مطالعه هواخواهان ایرانی گروه موسیقی اکسو. تهران: پایاننامه کارشناسیارشد.تهران: دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع).
بیچرانلو، عبداله (1393). رسانه موسیقی و جوانان ایرانی؛ با تمرکز بر موسیقی در تلویزیونهای ماهوارهای فارسیزبان.تهران: فصلنامه رسانه، (2)25، 119-101.
بیچرانلو، عبداله و اقبالی، ریحانه (1399). بررسی دلایل اقبال نوجوانان و جوانان ایرانی به موسیقی پاپ کرهای. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
تایسن، لیس (1387). نظریههای نقد ادبی معاصر.ترجمه مازیار حسین زاده. تهران: نگاه امروز.
جواری، محمدحسین و حمیدی، احد (1386). سیر نظریههای ادبی معطوف به خواننده. نشریه ادبپژوهی: 1 (3)، 143- 176.
ذکایی، محمدسعید (1400). جامعهشناسی جوانان. تهران: نشر آگه.
ذکایی، محمدسعید و عزیزی همدانی، متین (1394). موج کرهای در ایران: انگیزهها و آثار اقبال به فرهنگ عامهپسند کرهای در ایران. مطالعات رسانههای نوین، 1 (3 )، 77-124.
رفیعپور، فرامرز (1389). تکنیکهای خاص تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
فلیک، اووه (1390). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمۀ هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
الکساندر، ویکتوریا (1400). جامعهشناسی هنرها. ترجمۀ اعظم راودراد. تهران: فرهنگستان هنر.
مهدیزاده، مهدی (1397). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: همشهری.
هنینک، مونیک؛ هاتر، اینگ؛ و بیلی، آجای (1394). روشهای تحقیق کیفی. ترجمۀ محمدرضا ایروانی محمدآبادی و هدی زارعی. گرگان: دانشگاه گلستان.
Alexander, Victoria (2021). Sociology of the Arts (Translated by Azam Ravadrad). Tehran: Academy of Arts. (In Persian)
Alasuutari, Pertti (2001). Media Audience and Reception Research (Translated by Mohammad Sheikh-al-Eslami). Quarterly Journal Of Research and Evaluation, No. 26, 141–163. (In Persian)
Badinfekr, Mohammad-Javad (2020). Youth Digital Subcultures: A Case Study of Iranian Fans of EXO Music Band.) Master’s Thesis, Faculty of culture and communication and Islamic Studies. Tehran (. (In Persian)
Bicharanlou, Abdollah (2014). Media, Music, and Iranian Youth: With a focus on music on Persian-language satellite television. Quarterly Journal Of Media, 25 (2), 101–119. (In Persian)
Bicharanlou, Abdollah, & Eghbali, Reyhaneh (2020). A Study on the Popularity of K-pop Music among Iranian Teenagers and Youth. Tehran: Research Center for Culture, Art and Communication (In Persian)
Flick, Uwe (2011). An Introduction to Qualitative Research (Translated by Hadi Jalili). Tehran: Ney Publishing. (In Persian)
Fuhr, M. (2015). Globalization and Popular Music in South Korea: Sounding Out K-Pop. United States: Routledge.
Hebdige, D (1979). Subculture: The Meaning of Style. New York: Methuen.
Hennink, Monique, Hutter, Inge, & Bailey, Ajay (2015). Qualitative Research Methods (Translated by Mohammadreza Iravani Mohammadabadi & Hoda Zarei). Gorgan: Golestan University. (In Persian)
Javari, Mohammad-Hossein, & Hamidi, Ahad (2007). The Evolution of Reader-Oriented Literary Theories. Adab-Pajouhi Journal, 1 (3), 143–176. (In Persian)
Jin, Dal Yong (2016). New Korean Wave: Transnational Cultural Power in the Age of Social Media. University of Illinois Press.
Kim, Youna (2013). The Korean Wave: Korean Media Go Global. Routledge.
Kuwahara, Yasue (2014). The Korean Wave: Korean Popular Culture in Global Context. United Kingdom: Palgrave Macmillan.
Mahdizadeh, Mahdi (2018). Media Theories: Mainstream Thoughts and Critical Perspectives. Tehran: Hamshahri Publishing. (In Persian
Min, Woojin, Jin, Dal Yong, & Han, Bo (2019). Transcultural fandom of the Korean Wave in Latin America: through the lens of cultural intimacy and affinity space. Media, Culture & Society, 41 (5), 604–619.
Rafipour, Faramarz (2010). Special Techniques in Social Science Research. Tehran: Sherkat-e Sahami-ye Enteshar (In Persian)
Statista. (n.d.). Export value of music industry in South Korea from 2008 to 2022.
https://www.statista.com/statistics/625158/south-korea-export-music-industry
Statista. (n.d.). K-pop popularity worldwide as of November 2018, by region.
https://www.statista.com/statistics/937232/south-korea-kpop-popularity-worldwide
Strauss, Anselm L., & Corbin, Juliet (2011). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (Translated by Ebrahim Afshar). Tehran: Ney Publishing. (In Persian)
Tyson, Lois (2008). Critical Theory Today: A User-Friendly Guide.Maziyar hosseinzadeh. Tehran: Negahe Emrooz. (In Persian)
Zokaei, Mohammad-Saeed (2021). Sociology of Youth. Tehran: Agah Publishing. (In Persian)
Zokaei, Mohammad-Saeed, & Azizy Hamadany, Matin (2015). The Korean Wave in Iran: Motives and Impacts of the Popularity of Korean Pop Culture in Iran. New Media Studies, 1 (3), 77–124. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 |