
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,878,821 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,237,589 |
نگاهی انسانشناختی به بازنمایی ایران در سینمای تاریخی جهان (مطالعه موردی: سریال حشاشین) | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2025.393130.459913 | ||
نویسندگان | ||
امیر هاشمی مقدم* 1؛ امامعلی شعبانی2 | ||
1گروه علوم اجتماعی، دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
در ماه رمضان سال ۳-۱۴۰۲ سریالی به نام حشاشین از تلویزیون مصر پخش میشد که در دیگر کشورهای عربی نیز مخاطبان زیادی یافت. از آنجا که بخش زیادی از رویدادهای سریال در ایران میگذشت و مربوط به حسن صباح، اسماعیلیان و قلعه الموت بود، با استقبال بینندگان ایرانی نیز روبرو شد. اما با توجه به اینکه با تحریف تاریخ، چهره منفیای از حسن صباح و دیگر ایرانیان به نمایش گذاشت، واکنشهای منفی زیادی نیز در کشور برانگیخت. بنابراین در این پژوهش بر آنیم تا دلایل بازنمایی چهره منفی ایرانیان در این سریال را بررسی کنیم. برای این کار ۳۰ قسمت این سریال را با روش تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرار دادیم. با تحلیل محتوای کیفی صحنهها و گفتگوهای سریال حشاشین، در پی نشان دادن این بودیم که عبارات بهکار رفته یا تصاویر و صحنههای نمایشدادهشده در چه فضایی بوده و چه پیشزمینهای داشته؟ بنابراین سکانسها و صحنههایی از سریال حشاشین که بهتر میتوانست مدعای این پژوهش را به نمایش بگذارد، بهصورت هدفمند گزینش شده و تصادفی نبوده است. همچنین بخشی از روش انجام این پژوهش نیز اسنادی و کتابخانهای بوده است. در واقع ابتدا تلاش شده میزان درستی و نمادرستی بسیاری از صحنههای بازنماییشده این سریال، با رجوع به منابع تاریخی بررسی و سنجیده شود. یافتهها نشان میدهد بسیاری از رویدادها و نمادهایی که در این سریال نمایش داده میشود، با واقعیات تاریخی همخوانی ندارد و به نظر میآید نویسنده و کارگردان مصری به عمد برای بازنمایی منفی از ایران امروز چنین کاری کرده باشد. برای پاسخ به چرایی این امر، چهار عامل و در واقع پیشزمینه معرفی شد: ۱- ایران از ابتدای دوران اسلامی اگرچه کشوری مسلمان بود، اما همیشه هویت خود را بیرون از خلافت و امت اسلامی تعریف میکرد. ۲- ملیگراییای که در دوران معاصر در کشورهای عربی شکل گرفته، عموما در تقابل با هویت و یکپارچگی سرزمینی ایران است (برای نمونه در بحث نام خلیج فارس یا جزایر سهگانه). ۳- از نظر جغرافیایی، ایران دچار تنهایی استراتژیک است و بنابراین دوست و متحد قویای در میان همسایگان، بهویژه کشورهای عرب سنی ندارد. ۴- ریشههای ملیگرایی معاصر مصری و عربی را باید در گذشتهشان دید (منطبقه با نظریه نمادگرایی قومی). بنابراین بیرون بودن ایران مسلمان از خلافت و امت اسلامی در گذشته، اکنون نیز بر ملیگرایی عربی اثرگذار است تا ایران را «دیگری» خود بسازد و در تولیدات فرهنگی همچون سینمای تاریخی، چهرهای تاریک از کشورمان بازنمایی کند. اگر سینمای ایران که بر پایه تجربیاتش نشان داده توانمندی کافی برای ساخت آثار فاخر در حوزه تاریخی را دارد، بیشتر به تاریخ ایران (چه پیش و چه پس از اسلام) توجه کند و آثاری نیز در این حوزه بسازد، هم خلأیی ایجاد نمیشود که کشورهای دیگر بخواهند پر کنند و هم اگر کشورهای دیگر در این زمینه تولیداتی علیه کشورمان داشته باشند۷ آثار سینمایی ما در پاسخ به آنها میتواند اثرگذاری منفیشان را کاسته و چهره مناسبی از کشورمان در طول تاریخ بازنمایی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
اسماعیلیان؛ حسن صباح؛ سریال حشاشین؛ سینمای تاریخی؛ ملیگرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Anthropological Look at the Representation of Iran in Historical World Cinema (Case Study: The Assassins Series | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Hashemi Moghaddam1؛ Emamali Shabani2 | ||
1Department of Social Sciences, Faculty of Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism, University of Mazandaran, Babolsar, Iran. | ||
2Department of History, Faculty of Humanity and Social Sciences, University of Mazandarān, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the month of Ramadan 2024, a series called "Assassins" was broadcast on Egyptian television, which also found a large audience in other Arab countries. Since a large part of the events of the series represented Iran and were related to Hassan Sabah, the Ismailis, and the Alamut Castle, it was also welcomed by Iranian viewers. However, given that it distorted history and presented a negative image of Hassan Sabah and other Iranians, it also provoked negative reactions in Iran. Therefore, in this study, we aim to examine the reasons for the negative image of Iranians in this series. To do this, we examined 30 episodes of this series. By analyzing the qualitative content of the scenes and conversations of the series "Assassins", we sought to show what was the atmosphere and background of the expressions used or the images and scenes shown. Therefore, the sequences and scenes from the series "Assassins" that could better demonstrate the claims of this research were selected purposefully and not randomly. Also, part of the method of conducting this research was documentary and library. In fact, first, an attempt was made to examine and measure the accuracy and symbolism of many of the scenes represented in this series by referring to historical sources. The findings show that many of the events and symbols shown in this series do not correspond to historical facts, and negatively represent Iran today. To answer why this is the case, four factors and background were introduced: 1- Although Iran was a Muslim country from the beginning of the Islamic era, it always defined its identity outside the caliphate and the Islamic Ummah. 2- The nationalism that has emerged in the Arab countries in the contemporary era is generally in conflict with the identity and territorial integrity of Iran (for example, in the debate over the name of the Persian Gulf or the Three Islands). 3- Geographically, Iran is strategically isolated and therefore does not have strong friends and allies among its neighbors, especially Sunni Arab countries. 4- The roots of contemporary Egyptian and Arab nationalism must be seen in their past (in accordance with the theory of ethno-symbolism). Therefore, the fact that Islamic Iran was outside the caliphate and the Islamic Ummah in the past still influences Arab nationalism today, in order to make Iran its “other” and to represent a negative face of our country in cultural productions such as historical cinema. If Iranian cinema, which has shown, based on its experiences, that it has sufficient capacity to produce excellent works in the historical field, pays more attention to Iranian history (both before and after Islam) and produces works in this field, there will not be a vacuum that other countries will want to fill. And if other countries produce works against our country in this field, our cinematic works can respond to them by reducing their negative impact and representing a suitable image of our country throughout history. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Assassins series, Hassan Sabah, historical cinema, Ismailian, nationalism | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 21 |