
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,878,819 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,237,588 |
طراحی چارچوب سیاستگذاری برای تحول دیجیتال در آموزش عالی: ترکیبی فراقوم نگارانه از مدلهای سیاستگذاری عمومی | ||
سیاستگذاری عمومی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jppolicy.2025.397119.2741 | ||
نویسندگان | ||
شیرین رجبی بذل1؛ اباصلت خراسانی* 2؛ حمید رضا یزدانی3؛ فرنوش اعلامی4 | ||
1دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
2دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
3عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران | ||
4عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
تحولدیجیتال در آموزشعالی به عنوان ضرورتی اجتنابناپذیراست،نقش دولتها وخطمشیهایعمومی دراینحوزه کمتر مورد توجهبوده، بهکارگیری هریک از مدلهای موجود سیاستگذاریعمومی بهتنهایی درآننیز منجر به ناکارآمدی وعدم پاسخگوئی مسائل خاص و الزامات تحولدیجیتال میباشد، هدف این مطالعه ترکیب تحقیقات و مدلهای موجود سیاستگذاری عمومی و مناسبسازی آنها با فضای تحول دیجیتال آموزش عالی است.روشپژوهش، فراترکیب و فراقومنگاری است که با استفاده از رویکرد هفتمرحلهای نوبلیت و هار و ترکیب فراقومنگارانه ۲۰ مدل با ترکیب تحقیقات درسه گام: تجربه متقابل،تجربه تناضات و ردیات،ترجمه خط استدلالی انجامشد.نتایج به شناسایی فرایند ششمرحلهای فرامدل شامل: 1- تبیین وضعیت و شناسایی بازیگران، 2-تدقیق مسئله و تعیین اهداف، 3-تحلیل شواهد و چارچوب جمعآوری اطلاعات، 4-تدوین گزینهها و سناریوها، 5-انتخاب گزینه ها بامشارکت بازیگران 6- اجرا همراه باپایش است،.با ادغام تجربیات متنوع جهانی،یک متاچارچوب منسجم و انعطافپذیرارائه شده،که شکاف مهمی را در ادبیات سیاستگذاری پرنموده و به سیاستگذاران در طراحی استراتژیهای تطبیقی و بهره گیری محققان از دادههای کیفی برای اعتبارسنجی و مناسب سازی این مدل پایه بهکارگرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
دیجیتال سازی؛ آموزش عالی؛ فرامدل؛ سیاستگذاری عمومی؛ تحول دیجیتال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing A Policy Framework for Digital Transformation in Higher Education: A Meta-Ethnographic Synthesis of Public Policy Models | ||
نویسندگان [English] | ||
shirin rajabibazl1؛ abasalt khorasani2؛ hamidreza yazdani3؛ farnoosh Aalami4 | ||
1PhD student at the Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University | ||
2Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University | ||
3Faculty member, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, University of Tehran | ||
4Faculty member, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University | ||
چکیده [English] | ||
Digital transformation in higher education is an unavoidable necessity, yet the role of governments and public policies has been insufficiently addressed. Applying existing policy models in isolation proves inadequate for responding to the distinct challenges of digital transformation. This study seeks to integrate and adapt public policy models to the higher education context. Employing a meta-synthesis and meta-ethnographic approach, based on Noblit and Hare’s seven-step framework, 20 models were synthesized through three stages: reciprocal translation, refutational synthesis, and line-of-argument translation. The outcome is a six-stage meta-model comprising: (1) defining the context and stakeholders, (2) refining the problem and objectives, (3) analyzing evidence and data frameworks, (4) developing options and scenarios, (5) selecting options with stakeholder engagement, and (6) implementation with monitoring. By drawing on diverse international experiences, the study proposes a coherent and flexible meta-framework that addresses a critical gap in policy literature and supports both adaptive policymaking and the use of qualitative data for validation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Digitization, Higher Education, Metamodel, Public Policy, Digital Transformation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 |