
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,878,820 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,237,588 |
اشاراتی «دیگر» به علوم اجتماعی در ایران | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2025.392965.1604 | ||
نویسنده | ||
حمید رضا جلایی پور* | ||
گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
قصد نگارنده در این نوشته این است که در توضیح وضعیت آموزش علوم اجتماعی از ارزیابی «سیاهنمایانه» فاصله بگیرد و بدون افتادن در ورطه «سفیدنمایی» از رشد علوم اجتماعی بهعنوان دانشی تجربی در یک بازه نودساله دفاع کند، البته دفاعی انتقادی. بدین معنا که معایب کار کتمان نمیشود. بازه زمانی این بررسی دورهای نود ساله است. تأسیس دانشگاه تهران و شروع تدریس درس جامعه شناسی، ابتدای این دوره است و انتهای آن سال ١۴٠٣ است که در این دوران در سراسر کشور دانشکدههای علوم اجتماعی رشد کمّی کرده است و گروههای علوم اجتماعی در دانشگاههای کشور مشغول آموزش این دروس هستند. این مطالعه «اکتشافی» است و براساس تجربیات نگارنده (شش سال تحصیل در مقطع لیسانس و فوق لیسانس و نزدیک سه دهه تدریس) در دانشکده علوم اجتماعی، تنظیم شده است. یافتهها در دو بخش: 1) فضاهای مرتبط با علوم اجتماعی ایران و 2) ارزیابی محتوای علوم اجتماعی ایران (با اقتباس از تقسیمبندی بوراووی) ارائه شده است. علوم اجتماعی در ایران در دو محور اساسی رشد داشته است: رشد نهادهای آکادمیک و گسترش دانش جامعهشناسی. آنچه بایسته توجه است این است که جامعهشناسی ایران نیازمند تلفیق نظریههای جهانی با مفاهیم فرهنگی-تاریخی خاص ایران است. تحولات جدید (مسائلی مانند فضای مجازی، تنوع سبکهای زندگی، اعتراض جوانان، و تحولات محیط زیستی) نیازمند توجه بیشتر است. در مجموع، مسیر نودساله جامعهشناسی ایران پرچالش، اما پربار بوده است. اگرچه هنوز با موانع ساختاری روبهروست، اما ظرفیت آن برای درک و بهبود جامعه انکارناپذیر است. آینده این رشته به توانایی آن در حفظ استقلال انتقادی،.. | ||
کلیدواژهها | ||
جامعه شناسی دانشگاهی؛ جامعهشناسی سیاستگذار؛ جامعهشناسی انتقادی؛ جامعهشناسی مردممدار؛ علوم اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ternative Perspectives on “Social Sciences in Iran” | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamidreza Jalaeipour | ||
Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The author’s intention in this essay is to move away from a “pessimistic” assessment of the state of social science education and, without falling into the trap of “whitewashing”, to defend -albeit critically- the growth of social sciences as an non metafisical discipline over a ninety-year period. This means that the shortcomings are not ignored. The timeframe of this study spans ninety years. The establishment of the University of Tehran and the beginning of teaching sociology. the start of this period, while the end is the year 1403 (2024-2025), during which social science faculties have expanded quantitatively across the country, and social science departments in universities are actively teaching these subjects. This is an “exploratory” study, based on the author’s experiences (six years of undergraduate and graduate studies and nearly three decades of teaching) in the Faculty of Social Sciences. The findings are presented in two sections:1) Spaces related to social sciences in Iran, and 2) An evaluation of the content of social sciences in Iran (adapted from Burawoy’s classification. Social sciences in Iran have grown along two key axes: the expansion of academic institutions and the development of sociological knowledge. What deserves attention is that Iranian sociology needs to integrate universal theories with Iran’s specific cultural-historical concepts. Recent developments (such as cyberspace, lifestyle diversity, youth and women movemen, and environmental changes) require greater focus. Overall, the ninety-year trajectory of Iranian sociology has been challenging yet fruitful. Although it still faces structural obstacles, its capacity to understand and improve society is undeniable. The future of this discipline depends on its ability to: Maintain critical independenc; improve education in the field, move beyond mere imitation, and engage in solving tangible societal problems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic Sociology, Critical Sociology, Policy-Oriented Sociology, Public Sociology, Social Sciences | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 |