
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,878,820 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,237,588 |
نقش تسلط فراانگیزش در پیشبینی اضطراب رقابتی و کورتیزول بزاقی در دوومیدانی کاران نخبه: رویکرد نظریۀ بازگشتی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
دوره 17، شماره 3، مهر 1404، صفحه 5-18 اصل مقاله (786.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2022.232544.1240 | ||
نویسندگان | ||
پیمان هنرمند* 1؛ رسول حمایت طلب2؛ محمد خبیری3؛ حسن غرایاق زندی4 | ||
1گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران . | ||
3گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی ، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران . | ||
4گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی ، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش تسلط فراانگیزش در پیشبینی اضطراب رقابتی و کورتیزول بزاقی در دوومیدانیکاران نخبه بود. روش پژوهش: 90 دوومیدانیکار نخبه در این پژوهش شرکت کردند. در این پژوهش از مقیاس تسلط هدفمحوری برای اندازهگیری و تعیین تسلطفراانگیزشی و نسخۀ فارسی سیاهۀ اضطراب حالتی رقابتی-2 برای اندازهگیری اضطراب شناختی-جسمانی و اعتمادبهنفس استفاده شد. همچنین برای سنجش میزان کورتیزول بزاقی از کیت سنجش کورتیزول بزاقی به روش الایزا استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه با روش گامبهگام و آزمون تی مستقل تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که همبستگی تسلط فراانگیزش با اضطراب جسمانی- شناختی و کورتیزول بزاقی مثبت و معنادار و با اعتمادبهنفس منفی و معنادار بود. همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تسلط فراانگیزشی 72 درصد تغییرات اضطراب جسمانی- شناختی، اعتمادبهنفس و کورتیزول بزاقی را پیشبینی میکند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق حاضر تسلط فراانگیزشی با اضطراب رقابتی و کورتیزول بزاقی رابطه دارد، بهطوریکه هرچه افراد هدفمحورتر باشند، اضطراب شناختی، جسمانی و سطوح کورتیزول بزاقی بالاتر و اعتمادبهنفس پایینتری دارند، بنـابراین بـه مربیان پیشنهاد میشود کـه بـه نقش و اهمیـت الگوهای فراانگیزشی و هیجانات در ورزشـکاران اهمیت دهند و زمینۀ شناخت تسلط فراانگیزشی و هیجانات منفی را فراهم کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تسلط فراانگیزش؛ اضطراب رقابتی؛ کورتیزول بزاقی؛ دوومیدانی کار نخبه؛ نظریه بازگشتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Meta-Motivational Dominance in Predicting Competitive Anxiety and Salivary Cortisol in Elite Athletics: Reversal Theory Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Peyman Honarmand1؛ Rasool Hemayat talab2؛ Mohammad Khabiri3؛ Hassan Gharayagh zandi4 | ||
1Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sports, Faculty of Sport Sciences and Health. University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sports , Faculty of Sport Sciences and Health. University of Tehran, Tehran . Iran. | ||
3Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sports, Faculty of Sport Sciences and Health. University of Tehran, Tehran. Iran . | ||
4Department of Behavioral and Cognitive Sciences in Sports , Faculty of Sport Sciences and Health. University of Tehran , Tehran. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
. Introduction: The present study aimed to determine the role of meta-motivational dominance in predicting competitive anxiety and salivary cortisol in elite track and field athletes. Methods: Ninety elite track and field athletes participated in this study. The Goal-Oriented Dominance Scale was used to measure and identify meta-motivational dominance, and the Persian version of the Competitive State Anxiety Inventory-2 (CSAI-2) was used to assess cognitive and somatic anxiety as well as self-confidence. Additionally, salivary cortisol levels were measured using a salivary cortisol ELISA assay kit. Data were analyzed using the Pearson correlation coefficient, stepwise multiple regression analysis, and independent samples t-test. Results: The results indicated a significant positive correlation between meta-motivational dominance and cognitive-somatic anxiety as well as salivary cortisol levels, and a significant negative correlation with self-confidence. Furthermore, multiple regression analysis revealed that meta-motivational dominance predicted 72% of the variance in cognitive-somatic anxiety, self-confidence, and salivary cortisol levels. Conclusion: Based on the findings of the present study, meta-motivational dominance is associated with competitive anxiety and salivary cortisol levels. Specifically, the more goal-oriented individuals are, the higher their levels of cognitive and somatic anxiety and salivary cortisol, and the lower their self-confidence. Therefore, it is recommended that coaches pay close attention to the role and importance of meta-motivational patterns and emotional states in athletes, and provide conditions for recognizing meta-motivational dominance and negative emotions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Metamotivational Dominance, Competitive Anxiety, Salivary Cortisol, Elite Athletes, Reversal Theory | ||
مراجع | ||
Aguilar, R., Jiménez, M., & Alvero-Cruz, J. R. (2013). Testosterone, cortisol and anxiety in elite field hockey players. Physiology & behavior, 119, 38-42. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2013.05.043
Apter, M. J., & Heskin, K. (2001). Basic research on reversal theory. https://doi.org/10.1037/10427-004
Apter, M. J., Mallows, R., & Williams, S. (1998). The development of the motivational style profile. Personality and Individual Differences, 24(1), 7-18. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(97)00148-7
Bellew, E., & Thatcher, J. (2002). Metamotivational state reversals in competitive sport. Social Behavior and Personality: an international journal, 30(6), 613-623. https://doi.org/10.2224/sbp.2002.30.6.613
Casto, K. V., Rivell, A., & Edwards, D. A. (2017). Competition-related testosterone, cortisol, and perceived personal success in recreational women athletes. Hormones and Behavior, 92, 29-36. https://doi.org/10.1016/j.yhbeh.2017.05.006
Cheng, W.-N. K., & Hardy, L. (2016). Three-dimensional model of performance anxiety: Tests of the adaptive potential of the regulatory dimension of anxiety. Psychology of Sport and Exercise, 22, 255-263. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2015.07.006
Draper, N., Dickson, T., Fryer, S., Blackwell, G., Winter, D., Scarrott, C., & Ellis, G. (2012). Plasma cortisol concentrations and perceived anxiety in response to on-sight rock climbing. International journal of sports medicine, 33(01), 13-17. https://doi.org/10.1055/s-0031-1284348
Filaire, E., Alix, D., Ferrand, C., & Verger, M. (2009). Psychophysiological stress in tennis players during the first single match of a tournament. Psychoneuroendocrinology, 34(1), 150-157. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2008.08.022
Goette, L., Bendahan, S., Thoresen, J., Hollis, F., & Sandi, C. (2015). Stress pulls us apart: Anxiety leads to differences in competitive confidence under stress. Psychoneuroendocrinology, 54, 115-123. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2015.01.019
Hudson, J., & Walker, N. C. (2002). Metamotivational state reversals during matchplay golf: An idiographic approach. The Sport Psychologist, 16(2), 200-217. https://doi.org/10.1123/tsp.16.2.200
Kerr, J. H., & Mackenzie, S. H. (2012). Multiple motives for participating in adventure sports. Psychology of sport and exercise, 13(5), 649-657. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2012.04.002
Kerr, J. H., & Tacon, P. (2000). Environmental events and induction of metamotivational reversals. Perceptual and motor skills, 91(1), 337-338. https://doi.org/10.2466/pms.2000.91.1.337
Kerr, J. H., & Vlaswinkel, E. H. (1993). Self-reported mood and running under natural conditions. Work & Stress, 7(2), 161-177. https://doi.org/10.1080/02678379308257058
Kuroda, Y., Hudson, J., & Thatcher, R. (2015). Motivational state and personality in relation to emotion, stress, and HRV responses to aerobic exercise. Journal of Psychophysiology. https://doi.org/10.1027/0269-8803/a000146
Males, J. R., Kerr, J. H., & Gerkovich, M. M. (1998). Metamotivational states during canoe slalom competition: A qualitative analysis using reversal theory. Journal of Applied Sport Psychology, 10(2), 185-200. https://doi.org/10.1080/10413209808406387
Martin, R. A., Kuiper, N. A., & Olinger, L. J. (1988). Telic versus paratelic dominance as a moderator of stress. In Advances in Psychology (Vol. 51, pp. 91-105). North-Holland. https://doi.org/10.1016/S0166-4115(08)60556-7
Mehrsafar, A. H., Khabiri, M., & Gharayagh, Z. H. (2016). The role of coping strategies in prediction of cognitive-somatic anxiety and self-confidence of elite Wushu athletes. Sport Psychology Studies, 5(16), 99-116. https://doi.org/ 10.22089/spsyj.2016.737
Morgatroyd, S., Rushton, C., Apter, M., & Ray, C. (1978). The development of the telic dominance scale. Journal of personality assessment, 42(5), 519-528. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4205_14
O’rourke, D. J., Smith, R. E., Smoll, F. L., & Cumming, S. P. (2014). Relations of parent-and coach-initiated motivational climates to young athletes’ self-esteem, performance anxiety, and autonomous motivation: who is more influential? Journal of Applied Sport Psychology, 26(4), 395-408. https://doi.org/10.1080/10413200.2014.907838
Perkins, D., Wilson, G. V., & Kerr, J. H. (2001). The effects of elevated arousal and mood on maximal strength performance in athletes. Journal of Applied Sport Psychology, 13(3), 239-259. https://doi.org/10.1080/104132001753144392
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 621 |