
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,881,402 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,242,693 |
تحلیل جامعه شناختی تصویر اسلام و مسلمانان در رمان فرانسوی تسلیم، اثر میشل اوئلبک، بر مبنای نظریه کلود دوشه | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2025.394012.2632 | ||
نویسنده | ||
زینب رضوان طلب* | ||
عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
میشل اوئلبک در رمان تسلیم به نقد مسئله حضور مسلمانان در فرانسه می پردازد، و افزایش نفوذ اسلام در نهادهای اجتماعی را از دیدگاه خود به عنوان یک معضل جدی، اما در قالب یک قصّه خیالی بررسی میکند. در این مقاله برآنیم تا با استفاده از شیوه نقد جامعه شناختی، به تحلیل تصویر اسلام و مسلمانان در این رمان بپردازیم. بدین منظور، با استفاده از ابزارها و مفاهیمی که دوشه تعریف کرده به این پرسش ها پاسخ میدهیم: جامعه متن در این رمان با ارجاع به کدام واقعیت های اجتماعی و شخصیت های حقیقی تشکیل شده است؟ و اساسا ارتباط میان جامعه متن و جامعه مرجع چیست؟ گفتمان های اجتماعی این رمان حول محور چه مضمامینی شکل گرفته است؟ و برآیند این گفتمان ها بیانگر چه نگرشی نسبت به اسلام و مسلمانان است؟ نتایج این تحقیق نشان میدهد جامعه متن در این اثر از سویی منعکس کننده و از سویی دیگر تشدید کننده کلیشه ها و پیش داوری های غلط در مورد اعتقادات و آداب و رسوم مسلمانان است، و از این رو برساخته ی تصویری است که رسانه های فرانسوی، به ویژه رسانه های دارای گرایشات راست افراطی از اسلام ارائه میکنند. گفتمان های اجتماعی این رمان بر پایه موضوعات حاکمیت، دانشگاه، و خانواده اسلامی شکل گرفته، و برآیند این گفتمان ها با توجه به نگرش منفی و بدبینانه نویسنده، که مبتنی بر فرآیند تعمیم دهی معدود نمونه های خاص و منحصر به فرد است، تداعی کننده هراس انگیزی، نفرت پراکنی، و خشونت افزایی نسبت به مسلمانان می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تسلیم؛ میشل اوئلبک؛ اسلام؛ مسلمانان؛ کلود دوشه؛ گفتمان اجتماعی؛ تصویر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sociocritical analysis of the image of Islam and Muslims in Submission by Michel Houellebecq, according to the theory of Claude Duchet | ||
نویسندگان [English] | ||
Zeinab Rezvantalab | ||
Assistant Professor University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Submission is a French novel, written by Michel Houellebecq. The writer addresses the presence of Muslims in France, and examines the growing influence of Islam in social institutions. This is interpreted from his point of view as a real problem, but presented in the form of fiction. This article seeks to analyze the image of Islam and Muslims in this novel, according to the sociocritical method. Thus, we use the tools and concepts presented by Duchet, in order to answer the following questions: Is the society of the novel in this text constructed with reference to which social realities and which probable personalities? What relationship is there between the society of the novel and the society of the referent? Were social discourses formed around which questions? Overall, what vision of Islam and Muslims do these speeches reflect? The results of this research show that the society of the novel, on the one hand reflects, and on the other hand reinforces stereotypes and false prejudices concerning the beliefs and customs of Muslims; they prove that this image is structured from the image disseminated by the media, and especially the media of the French extreme right on Islam. The social discourses of this novel revolve around the government, the education system, and the family, as long as they are imbued with Islam. Based on the negative and pessimistic vision of the writer, following the process of generalization of singular and exclusive cases, these speeches evoke phobia, hatred and increasing violence against Muslims. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Submission, Michel Houellebecq, Islam, Muslims, Claude Duchet, social discourse, Image | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 |