
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,878 |
تعداد مقالات | 74,135 |
تعداد مشاهده مقاله | 137,878,821 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 107,237,589 |
بررسی مفهوم سوژه، هویت و دیگری در نوشتار زنانه با تکیه بر آرای گرماس ( درخت گلابی، بزرگ بانوی روح من، جایی دیگر از گلی ترقی) | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 3، مهر 1404، صفحه 363-380 اصل مقاله (592.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2024.378719.2049 | ||
نویسندگان | ||
متین وصال* 1؛ عطیه اعرابی2 | ||
1استادیار گروه زبان فرانسه دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2استادیار گروه زبان فرانسه دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
دوره معاصر بیش از هر چیز عصر فردیت است و موضوع هویت و خود در ادبیاتداستانی نقش پررنگی دارد. از آنجایی که فرآیند شکلگیری هویت در زنان مسیری متفاوت از مردان در پیش میگیرد، این تفاوت در تولیدات ادبی زنانه مشهود میباشد. در واقع، بررسی نوشتار نویسندگان زن مستلزم در نظرگرفتن هویت جنسی خالق آنها است. الگوی کنشی پیشنهادی گرماس، یکی از شیوههای تحلیل سازههای یک متن روایی است که به تحلیل نقش سوژه و ارتباط شخصیتها با یکدیگر به عنوان کنشگران داستان میپردازد. کنشگران یک نوشتار زنانه میتوانند با ایجاد چالشهای هویتی همسو یا ناهمسو، با جامعه به تعامل بپردارند یا علیه آن طغیان کنند. جستار حاضر با مطالعه داستانهای کوتاه گلی ترقی به شیوه توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر آرای گرماس، در پی بررسی نقش کنشگر "سوژه" و مفهوم "هویت ارتباطی" یا "من چندپاره " در حوزه نوشتار زنانه است، بدان معنا که سوژه در راستای رسیدن به هویت از دست رفته خویش به رابطهای تعاملی با دیگری میپردازند. بنابراین، در نوشتار زنانه، نوع دیگری از فردیت سوژه شکل میگیرد که میتوان آن را هویت ارتباطی نامید. این امر به این معناست که زنان همواره در ارتباط با دیگران هویت خود را باز مییابند و «دیگری» نقش مهمی در شکلگیری آن دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دیگری؛ سوژه؛ گرماس؛ گلی ترقی؛ هویت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Concept of Subject, Identity and Other in Women's Writing Based on Greimas’ Ideas (The Pear Tree, The Great Lady of My Soul, Another Place of Goli Taraghi) | ||
نویسندگان [English] | ||
Matin Vesal1؛ Atiyeh Arabi2 | ||
1assistant professor of french departement of Shahid chamran university of Ahvaz | ||
2assistant professor of french in Mazandaran University | ||
چکیده [English] | ||
The contemporary era is above all the age of individuality and the subject of identity and self plays an important role in fiction. This distinction is apparent in the literary works of women, as the process of identity formation in women differs from that of males. In fact, the gender identity of the authors of women's works must be taken into account when analyzing their works. One method of analyzing the structures of a narrative text that examines the role of the subject and the relationship of the actants with each other as story actors is the action model proposed by Greimas. Actans have the ability to engage with society or rebel against it by posing identity challenges that are either aligned or non-aligned. The present paper investigates the role of the "subject" and the concept of "communicative identity" or "multi-part self" in the field of women's writing by conducting a descriptive-analytical analysis of Goli Taraghi's short stories and relying on Greimas' opinions. This implies that the subject engages in an interactive relationship with another in order to regain their lost identity. Therefore, in the writing of women, a distinct form of individuality is established, which can be referred to as communicative identity. This implies that women consistently establish their identity in relation to others, and the concept of "other" is crucial to its development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Identity, Goli Taraghi, Greimas, Other, Subject | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Akbari, M., & Jalali, M. (2018). Analysis of the action pattern and narrative chains of Greimas in the narrative of Rostam's death. Literary Research Text, 23(80), 7-32. https://doi.org/10.22054/ltr.2019.36949.2463 (In Persian) Ashrafi, M., Shah Badizadeh, M., & Ashrafzadeh, R. (2022). Modernism and Women's Writing: A Study of Female Identity in the Modernist Novel "Prince Ehtejab”by Hooshang Golshiri. Persian Language Studies, 5(11), 41-54. https://www.doi.org/10.22034/jmzf.2022.341693.1116 (In Persian) Azar, A., Abbasi, A., & Azad. V. (2013). The study of the narrative function of two stories from Ilahi-Nameh of Attar based on Grema's pattern and Gerard Genette. Linguistic Studies, 10(4), 17-43. (In Persian) Boustani, C. (2000). L'écriture-corps chez Colette. Fus-Art, Villenave d'Ornon. Chodorow, N. (1989). Feminisme and pschanalytique theory. New Haven & Londres: Yale University Press. Courtes, J., & Greimas, A. J. (1993). Sémiotique dictionnaire raisonne de la théorie du langage, Tome 1, Hachette. Friedman, S. (1998). Women’s Autobiographical Sleves: Theory and Pratice. Women, Autobiography, Theory: A Reader. Smith, S. & Waston, J. (dir.). Wisconsin: University of Wisconsin Press: 34-62. Greimas, A. (2002). Sémantique Structurale, recherche de méthode. Paris, Formes sémiotique. Haqdar, A. (2011). Beyond Postmodernity (1st Ed.). Vol. II. Tehran: Shafii Publication. (In Persian) Heydari Jame-Bozorgi, F., Oliyaeinia, H., & Nasr Esfahani, M. (2017). Analysis of the agents of action in the novel Sushon based on the model of actors of Greimas. Foreign Language and Literature Review, 3(6), 1-21. (In Persian) Irigaray, l. (1979). Ce sexe qui n’est pas un. Paris: Minuit. Lacan. J. (1966). Ecrits, Paris, Seuil. McCarrick, A. (2005). Encyclopaedia of Contemporary Literary Theories. Translated by: M. Mohajer & M. Nabavi. Tehran: Agah. (In Persian) Michel, A., & Jean-Francois, R. (2006). Analysis of types of stories (2nd Ed.). Translated by: A. Hosseinzadeh & K. Shahpar Rad. Tehran: Ghatreh. (In Persian) Mir Abedini, H. (1998). One hundred years of Iran's story writing (2nd Ed). Tehran: Cheshmeh. (In Persian) Olivier. Ch. (1980). Les enfants de Jocaste. Paris: Denoël/ Gauthiere. Rezvanian, Gh., & Kiani Barforooshi, H. (2015). Representation of female identity in the works of female novelists of 2000 decade. Literary Studies, 1(31), 39-63. https://dorl.net/dor/20.1001.1.17358027.1394.9.31.2.5 (In Persian) Selden, R., (1996). A Guide to Contemporary Literary Theory. Translated by: A. Mokhber (2004). Tehran: Tarhe No. (In Persian) Taraghi, G. (2011). Another place (7th Ed.). Isfahan: Niloufar. (In Persian) Wei, X. (2008). Le moi féministe et la modernité. Diogene, 21, 156-169. Zima P. V. (2000). Manuel de Sociocritique. Paris: Le Harmattan. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |