
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,544 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,896,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,943,525 |
منبع شناسی مولفه های آموزشی فناوری واقعیت مجازی بر فعالیتها و خدمات موزهها: مرور نظاممند | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 بهمن 1403 اصل مقاله (3.8 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2025.376135.667274 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل صادقپور فیروزآباد* 1؛ حسن بلخاری قهی2 | ||
1دانشگاه هنر شیراز | ||
2مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به دنبال مطالعه در خصوص شناسایی ابعاد آموزشی استفاده از فناوری واقعیت مجازی در موزههاست؛ که برای انجام این تحقیق، روش مرور نظاممند مورد استفاده قرار گرفته و نتایج پژوهشها و مقالات منتشر شده در این حوزه در قالب ابعاد و مولفههای مهم مشخص و به شیوه کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفته است. روشپژوهش در مطالعهحاضر با استفاده از روشتحلیلمحتوایکیفی جهت جمعآوری، ساختاردهی و تفسیر دادههای کیفی حاصلاز پژوهشهای مرتبط با موزه که از واقعیتمجازی در آن استفاده نمودهاند ارایهمیدهد. دراین پژوهش جستجوی هدفمند از بین مقالات -منتشرشده به زبانانگلیسی بین سالهای 2014 تا 2024میلادی است که با بهرهگیری از پایگاه-هایاطلاعاتی مختلف از جمله ساینسدایرکت، گوگلاسکالر، جیاستور، وبآوساینس، اسپرینگرلینک و ویلی انجامشد؛ درابتدا تعداد 9183 مقاله مستخرج و بعد از بررسیمقالات براساس معیارهایورود و حذف مواردمشابه و نامرتبط با پژوهش، تعداد 33 مقاله استخراج و تحلیلشدهاست. دراین پژوهش برای تحلیلمقالات از روشکدگذاری دادهبنیاد اشتراوس و کوربین استفاده شده-است. براساس یافتهها و نتایجحاصله از مطالعاتصورتپذیرفته، تعداد هفتشاخص(بُعد)اصلی دررابطه با ابعاد آموزشی فناوریواقعیتمجازی بر فعالیتها و خدماتموزهها شناسایی و شامل تعاملمخاطب با موزه، فرهنگموزهداری، آموزشویادگیری، بُعدزیباییشناختیموزه، تجربه-بازدید موزه، تعاملمخاطب موزه و بازاریابیموزه بودند. نتایج پژوهشفوق نشانمیدهد که بیشترین ابعاد آموزشی استفاده از واقعیتمجازی در موزهها درخصوص افزایش تجربهتعاملی و غوطهوریحسیمخاطب میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
واقعیت مجازی؛ فناوری دیجیتال؛ ابعاد آموزشی؛ مرور نظاممند؛ خدمات موزهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Bibliography of the educational components of virtual reality technology on museum activities and services: A systematic review | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolfazl Sadegpour1؛ Hasan Bolkhari Ghehi2 | ||
1shiraz art univercity | ||
2Professor, Advanced Art Studies Department, School of Visual Arts, Fine Art Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: Introduction: This study aims to investigate the educational dimensions of utilizing virtual reality technology in museums. A systematic review approach has been employed, analyzing published research and articles in this domain. The findings are categorized into key dimensions and components through a coding process. Research Methodology: The study is qualitative and descriptive in nature, applied in its goals, and utilizes a systematic review as its method. Systematic search in this research was done using different databases such as Science Direct, Google Scholar, JStore, Web of Science, Springlink and Wiley. At first A number of 9183 articles were extracted and after reviewing the articles based on the entry criteria and removing similar and unrelated items, 33 articles were extracted and analyzed. In this research, a review of the reviewed articles was made from among the articles published in English between 2014 and 2024 AD. For data collection and addressing the research questions, Strauss and Corbin's grounded coding methodology was applied. This research engages in qualitative content analysis, focusing on compiling, organizing, and interpreting data from published studies examining the use of virtual reality in museums. Articles published in English between 2014 and 2024 were systematically selected using various databases such as ScienceDirect, Google Scholar, JSTOR, Web of Science, SpringerLink, and Wiley. Initially, 9183 articles were identified. After screening based on predetermined criteria and eliminating duplicates or irrelevant materials, 33 articles were chosen for detailed analysis. Research Findings: Out of 317 articles reviewed, 33 relevant studies were identified and included. The trend of publications during the examined timeframe showed a consistent upward trajectory. Through content analysis and categorization of the coded data from the selected articles, seven major dimensions relating to the educational impact of virtual reality technology on museum services and activities were identified. These dimensions include visitor-museum interaction, museum culture, education and learning, aesthetic appeal of museums, museum visitation experience, sensory immersion, and museum marketing. Findings indicate that virtual reality technology most significantly enhances interactive experiences, sensory immersion, and educational engagement for museum audiences. The present study shows that virtual reality technology has created new opportunities for museums to improve the learning experience and, in addition, it provides the possibility of collecting a variety of data on the interests and behavior of visitors, data that can play an effective role in improving museum services and educational programs. The results of systematic reviews of previous research also indicate that museums are increasingly using new technologies in their educational programs. The aim of this effort is to create interactive and collaborative learning environments that complement formal education in schools and universities. Discussion and Conclusion: The results demonstrate that employing virtual reality technology in museums can create immersive environments and advanced interactive experiences for visitors. Moreover, this technology plays a substantial role in improving various educational aspects such as enhancing learning experiences and developing practical applications and programs. It can also influence individuals' interest in visiting physical museums. The results and practical implications of this article can help museum interior designers and experts to gain more scientific and practical foundations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual reality, digital technology, educational dimensions, systematic review, museum services | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61 |