تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,146 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,781,703 |
بهبود شاخصهای فرمان پذیری خودرو از طریق بهینهسازی هندسی مکانیزم فرمان | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 4، دوره 37، شماره 3 - شماره پیاپی 403، آذر 1382 اصل مقاله (482.27 K) | ||
نویسندگان | ||
رضا کاظمی؛ مسعود شریعت پناهی؛ حمید رضا حاجی اسماعیلی* | ||
چکیده | ||
فرمان پذیری یک خودرو که بیانگر رفتار دینامیکی آن در حرکت بر روی مسیرهای منحنی است متاثر از ویژگیهای هندسی و عملکردی ساز و کارهای گوناگون به کار رفته در خودرو نظیر سیستم فرمان، سیستم تعلیق و سیستم ترمز میباشد. بر این اساس در طراحی هر یک از سیستمهای یاد شده باید تاثیر ویژگیهای آن سیستم در فرمان پذیری خودرو به عنوان یکی از معیارهای مهم در نظر گرفته شود. در این مقاله تاثیر هندسه ( و به طور مشخص مختصات اتصالات و لولهها) ساز و کار دنده شانهای به کار رفته در سیستمهای معمول فرمان بر فرمان پذیری خودرو بررسی شده و روش جدیدی برای دستیابی به بهترین کیفیت فرمان پذیری با استفاده از الگوریتمهای ژنتیک پیشنهاد شده است. بدین منظور مدل دینامیکی فرمان دنده شانه ای با مدل دینامیکی کل خودرو تلفیق شده و پارامترهای دینامیکی و قیدهای سینماتیکی ساز و کار فرمان در مدل دینامیکی مناسبی که با استفاده از مدل خطی تایر برای بررسی فرمان پذیری خودرو انتخاب شده ادغام گردیده است. سپس معادلاتی که به این طریق بدست می آید به ازاء ورودی پلهای با غربیلک فرمان و به کمک نرمافزار MATLAB حل شده و مقادیر شاخصهای فرمان پذیری خودروی مورد نظر محاسبه شده و مورد بحث قرار گرفته است. همچنین دلائل به کارگیری الگوریتم ژنتیک برای یافتن مختصات بهینه اتصالات ساز و کار فرمان و مزایای استفاده از این روش توضیح داده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوریتمهای ژنتیک؛ بهینهسازی؛ دینامیک خودرو؛ سیستم فرمان؛ فرمان پذیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The handling quality of a passenger car is noticeably influenced by the structural and functional characteristics of the individual components of the vehicle’s various mechanisms, including the steering, suspension and braking systems. This implies that in designing each of these mechanisms, its contribution to the dynamic behavior of the vehicle should be taken into account. In this paper the sensitivity of the vehicle’s handling quality to the geometry of a rack-and- pinion steering mechanism, especially to the coordinates of its joints, is analytically studied Genetic-based approach for of the joint coordinates is In the proposed approach, the dynamic equations and kinematics constraints of the steering mechanism are derived and incorporated in a dynamic model of the vehicle. The model is then solved for a step- input to the steering wheel, using MATLAB, and the values of the handling parameters are calculated. An Elitist Genetic Algorithm is used to search the hyper-space of the joint coordinates and to find the those resulting in the best handling quality. The advantages of the proposed method over the classical solution methods are also discussed. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,100 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,247 |