![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,699,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,933,557 |
اخلاق و مسئولیت اجتماعی در مدیریت آموزشی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 10، دوره 33، شماره 1 - شماره پیاپی 451، تیر 1382 اصل مقاله (509.04 K) | ||
نویسنده | ||
سید محمد میر کمالی* | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر در جهت روشن ساخت اصطلاح اخلاق و مسئولیت اجتماعی در مدیریت آموزشی و نشان دادن مصادیق آن نوشته شده است مقاله ضمن بیان ضرورت و اهمیت اخلاق و مسئولیت اجتماعی ریشه های فردی و اجتماعی و آثار آن را بر رفتار فرد و جامعه مورد بحث قرار داده است علاوه بر بررسی عوامل مختلف اخلاق و مسئلیت اجتماعی مانند تاثیر ویژگی های شخصیتی فرد بر تصمیم گیری ها چگونگی هماهنگی تصمیمات مدیران با فرهنگ معین و این که چگونه یک تصمیم تحت تاثیر ادراکات و ارزش های افراد قرار دارد. سه جنبه عدالتی مراقبه ای و انتقادی اخلاق و مسئولیت اجتماعی در سازمان های آموزشی نیز تشریح شده است جنبه عدالتی به چگونگی اداره و تصمیم گیری سازمان های آموزشی و تامین منابع و فرصت های مساوی توجه کرده است جنبه انتقادی به تمرکز قدرت و صلاحیت کسانی که آموزش و پرورش را اداره می کنند و این که چگونه طبقات اجتماعی پدید می آید پرداخته است جنبه مراقبه ای بر ابعاد انسانی رفتارهای مدیریتی تامین نیازها و حفظ ارزش انسان ها متمرکز شده است در انتهای مقاله ضمن نقد روش های جاری آموزش و پرورش در رابطه با اخلاق و مسئولیت اجتماعی راه کارهای اصلاح آن ارائه گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ مدیریت آموزشی؛ مسئولیت اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This article has been written to clari1i the meanings of the expression of moral and social responsibility and to show its evidents in educational administration. While the article articulated the necessity and importance of moral and social responsibility, the individual and social roots of it and its effects on individual and society has been discussed. Besides surveying different factors of moral and social responsibility like the impacts of the individual personality characteristics on decision-makings, compatibility between decisions and a certain culture, and how decisions are affected by perceptions and values of individual; the Justice, caring and critical aspects of moral and social responsibilities have been explaind. the Justice aspect has focused on how educational organizations administration, decision-making, alloocation of resources and equal opportunities are fulfilled. The critical aspect refers to concentration of power, qualification of those who manage the educational system and how social classes develop. The caring factor has concentrated on humanistic aspects of administration behavior, needs satisfaction and maintaining of human values. The article has evaluated the current methods of education related to moral and social responsibility. At the end, the article has suggested some solutions to improve the state of moral and social responsibilities in educational organizations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Administration, Moral, Social Responsibility | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,789 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,621 |