تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,103 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,190 |
بررسی و مقایسه شانزده تیپ شخصیتی دانشجویان ایرانی و هندی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 35، شماره 1 - شماره پیاپی 452، تیر 1384 اصل مقاله (335.99 K) | ||
نویسنده | ||
الهه محمد اسماعیل* | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه شانزده تیپ شخصیتی دانشجویان ایرانی و هندی است بدین منظور تعداد 800 دانشجوی سال آخر رشته های علوم انسانی و علوم پایه 400 دانشجوی دختر و پسر ایرانی و 400 دانشجوی دختر و پسر هندی از 6 دانشگاه شهر تهران و 6 کالج شهر پونا (هند) به شیوه خوشه ای انتخاب شده مورد آزمون قرار گرفتند ابزار پژوهش سنخ نمای مایرز بریگز (MBTI) بود که در مورد دانشجویان به اجرا در امد نتایج نشان داد که دانشجویان ایرانی وهندی در ابعاد شخصیتی شهودی حسی فکری احساسی با هم تفاوت معنی دار دارند و همچنین دانشجویان دختر و پسر نیز این تفاوت را نشان دادند ولی در ابعاد برونگرایی درونگرایی قضاوتی درکی تفاوت معنی دار نداشتند تیپ شخصیتی دانشجویان ایرانی بیشتر برونگرای حسی فکری است در حالیکه دانشجویان هندی بیشتر برونگرای حسی احساسی و شهودی احساسی هستند و همچنین از نظر درون گرای حسی احساسی و درون گرای شهودی احساسی محسوب می شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ دانشجویان؛ دانشگاه تهران؛ شخصیت؛ هند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The Purpose of this research is to study and compare sixteen types of personality of Iranian and Indian students. 800 subjects(174 males and 226 females of Iranian students and 136 males and 264 femalis of Indian students) were examined by Myers-Briggs Types Indicator(MBTT). The results showed that there were significant differences between Iranian and Indian students on sensing, intuitive, thinking-feeling dimensions, whereas hero were not differences on Extraversion - Introversion and perceiving - judging and these results were the same with male and female students. Therefore the personality types of Iranian students were more exrraverted with feeling and thinking whereas Indian students were more extravetted with sensing and intuitive and also Iranian students were introverted with sensing and thinking, whereas Indian student were more introvetted with sensing - feeling and introverted with intutive-feeling. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
India, Iran, Personality, students, TEHRAN, University | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,684 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,925 |