تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,138 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,194 |
بررسی امکان نزدیک سازی یافته های مکاتب تجربه گرایی منطقی و عمل گرایی در زمینه نقش معلم و فراگیر در فرایند یاددهی یادگیری و آثار آن بر تعلیم و تربیت | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 35، شماره 1 - شماره پیاپی 452، تیر 1384 اصل مقاله (583.31 K) | ||
نویسندگان | ||
معصومه صمدی؛ محمد مزیدی* | ||
چکیده | ||
مولفه های یاد دهی یادگیری یکی از مولفه های اساسی نظام تعلیم و تربیت است عناصر اساسی این مولفه عبارت از معلم و فراگیر است مطالعه متون مربوط به این مولفه نشان می دهد که همواره سوالات اساسی در این زمینه در درجه اول از سوی فلاسفه مطرح شده است علی رغم مطالعه های نظری و کاربردی در حوزه فرایند یاد دهی یادگیری هنوز هم یکی از مشکلات اساسی نظام های آموزشی معطوف به نقش معلم و فراگیر در این فرایند است چرایی وجود چنین مشکل یوجه مسئله خیر مقاله حاضر است مکاتب فلسفی بزرگ که ا ز قرن بیستم به بعد در این حوزه جهت گیری های نظام آموزشی را تحت تاثیر قرار داده اند عبارتند از تجربه گرایی منطقی و عمل گرایی علی رغم این که هر یک از دو رویکرد مذکور واجد دلالت های تربیتی هسعتند به نظر می رسد که نظام های آموزشی به منظور کاستن از مشکلات خود در این زمینه به توجه همزمان به هر دو رویکرد نیازمندند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه گرایی منطقی؛ عمل گرایی؛ معلم و فراگیر؛ یاددهی؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
One of the most important components in education system is teaching - learning Process. The essential elements in this processes are teacher and learner. Usually in this field, important questions asked by Philosophers. In spite of applied and theoreitcal studies in this field, still one of the important problems in educational system is related to the role of teacher and learner in teaching- learning process. The reason is the problematic aspect of the present study. Regarding this matter, two perspective have dominated the scene, one of which is related Logical Empricism , and the other perspective regards pragmatism. Despite that each of these approches have educational implications, it seems that educational systems need to integrate these approches to resolve their educational problems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Logical Empricism, Pragmatism, Student, Teacher, Teaching - learning | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,055 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,885 |