تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,494 |
تعداد مقالات | 70,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,343,348 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,560,874 |
بررسی رابطه متغییر های فردی با میزان اضطراب رایانه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تهران | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 32، شماره 2 - شماره پیاپی 456، دی 1381 اصل مقاله (654.38 K) | ||
نویسنده | ||
مسعود غلامعلی لواسانی* | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه اضطراب رایانه با خودکار آمدی رایانه تجربه رایانه انگیزه پیشرفت اضطراب خصیصه ای جنسیت و رشته تحصیلی دانشجویان انجام گرفته است نمونه پژوهش 730 نفر دانشجویان مقطع کارشناسی شامل 295 دختر و 435 پسر در سه رشته تحصیلی فنی و مهندسی علوم پایه و علوم انسانی از 12 دانشکده دانشگاه تهران با نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند برای بررسی متغیر های مورد مطالعه از پرسشنامه محقق ساخته تجربه رایانه مقیاس درجه بندی اضطراب رایانه پرسشنامه انگیزه پیشرفت مقیاس خود کار آمدی رایانه و مقیاس اضطراب خصیصه ای استفاده گردید یافتهها نشان می دهد که خودکار آمدی رایانه تجربه رایانه و انگیزه پیشرفت بیشترین روابط منفی و معنا دار را با اضطراب رایانه دارند. اما اضطراب خصیصه ای رواط مثبت و معناداری را با آن نشان می دهد دانشجویان علوم انسانی در مقایسه با دو رشته دیگر اضطراب بیشتری نشان داده اند بر اساس یافته های پژوهش پیشنهاد شده است که دوره های آموزشی رایانه بویژه برای دانشجویان علوم انسانی ارائه شود تا از این طریق شاهد کاهش اضطراب و افزایش خودکار آمدی رایانه در افراد باشیم. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب خصیصه ای؛ اضطراب خودکارآمدی رایانه؛ انگیزه پیشرفت؛ تجربه رایانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This study investigated the relationship among individual variables with computer anxiety among sample of undergradute students at Tehran University. A total of 730 undergraduat including 295 females and 435 males in three majors technical-engineering, basic sciences, and humanities were administered measures of computer anxiety rating scale, trait anxiety, achievement motivation questionnaire, computer experience, and computer self- efficacy. Results indicated that signigicant negative relation between computer self-efficacy, computer experience, achievement motivation with computer anxiety, and positive relation between trait anxiety with computer anxiety. Findings revealed no signigicant difference in computer anxiety, achievement motivation, and trait anxiety between males and females. Students who majored in humanities exhibited higher computer anxiety and trait anxiety scroes as compared to students majoring in technical-engineering and basic sciences. This study indicated signigicance difference in computer self- efficacy and experience between males and females, in other words male students exhibited higher scores as compared to females. Suggestions are made for confirming these findings through further investigation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Achievement motivation, anxiety, Computer Experience, Computer Self-Efficacy | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,497 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,336 |