![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,799 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,056 |
فلسفه فن آوری و آموزش فن آوری | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 32، شماره 1 - شماره پیاپی 457، تیر 1381 اصل مقاله (641.64 K) | ||
نویسنده | ||
خسرو باقری* | ||
چکیده | ||
فن آوری همچون سایر پدیده های بشری یا طبیعی محتاج تامل فلسفی و اندیشیدن در حوزه فلسفه فن آوری است آموزش فن آوری از جمله در گرو آن است که چنین تاملی با دفت کافی صورت پذیرد. گونه های مختلف فلسفه فن آوری نیازنمدبحث و بررسی است زیرا برخی از آنها شهرت یافته اند و در عمل ذهن ما را در قالب خود شکل می دهنددر این مقاله دو گونه از فلسفه های فن آوری مورد بررسی قرار گرتفه و از گونه سومی حمایت شده است در گونه نخست فن آوری چون امری طبیعی خنثی در نظر گرفته می شود که به لحاظ ارزشی خنثی است و تاثیری یک جانبه بر فرهنگ دارد در گونه دوم فن آوری چون امری فرهنگی تک ارزشی لحاظ می شود که ارزش غالب بر آن ناشی از عقلانیت ابزاری و گرایش به تصرف و مسلط است در گونه سوم فن آوری چون امری طبیعی فرهنگی چند ارزشی در نظر گرفته می شود فن آوری در یک لایه از طبیعت ذهن و ضمیر آدمی نشات می یابد اما با قرار داشتن در چارچوب فرهنگ شکل ارزشی نیز می یابد و در این خصیصه بر خلاف رویکرد دوم نظر بر چند ارزشی بودن آن است با قبول رویکرد سوم اقتضاهای آن در اموزش فن آوری مورد بحث قرار گرتفه است بر این اساس آموزش فن آوری را نباید به مهارت آموزی محدود کرد زیرا هم مستلزم دسترسی به دانش های مرتبط با فن اوری و هم مستلزم ایجاد گرایش ه0ای اجتماعی اخالقی و جهان شناختی است . | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ فلسفه؛ فن آوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Technology like other human or natural phenomena needs to he reflected upon Philosophically. Teaching technology is dependent, among other things, on this kind of reflection. Different types of philosophy of technology should he criticized on the ground that some of them are popularized and shape our minds in practice. In this essay, two kinds of philosophy of technology are critecized and a third kind is supported. According to the first one, technology is considered as natural-neutral in terms of which technology is valutionally neutral and has one-sided effects on culture. According to the second one, technology is considered as cultural-cnivaluational in which the instrumental rationality is predominant. Finally, according to the third one, technology is regarded to he natural-cultural-multivaluational. In this view, other than the instrumental rationlity, moral and cosmological interests are also taken into account. Given the third version, its requirements in teaching technology is discussed. Accordingly, teaching technology should not be reduced to teaching skills. Instead, it requires not only an access to the related sciences to technology, but also to provide social, moral, and cosomological interests in the puplis. In addition, an ability for evaluating the consequences of the usage ot technology should he proviede in them | ||
کلیدواژهها [English] | ||
philosophy, teaching, technology | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,544 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,213 |