تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,518,661 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,778,693 |
انطباق وهنجاریابی آزمون توانایی های روانی - زبانی ایلیونی (ITPA) برای استفاده در ایران | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 32، شماره 1 - شماره پیاپی 457، تیر 1381 اصل مقاله (365.69 K) | ||
نویسندگان | ||
دکتر اصغر رضویه؛ دکتر شهلا البرزی؛ دکتر لعیا بشاش* | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر انطباق و هنجاریابی آزمون توانایی های روانی - زبانی ایلینوی (آی تی پی ای) برای استفاده در ایران است در این آزمون از ده زیر آزمون اصلی و دو زیر آزمون مکمل برای تشخیص اختلالات یادگیری در میان کودکان استفاده گردید برای انطباق و هنجاریابی آزمون در مرحله نخست زیر آزمون ها ترجمه شدند سپس تغییرات فرهنگی لازم در آنها داده شد و برای استفاده آماده گردید . هنجاریابی آزمون با استفاده از 570 پسر و دختر سنین پیش دبستانی و دبستانی انجام گرفت. قابلیت اعتماد آزمون با روش دوباره سنجی مورد بررسی قرار گرفت و ضرایب رضایتبخش 0/70 تا 0/94 برای گروه های سنی متفاوت به دست آمد برای تعیین اعتبار از روش های زیر استفاده شد تعیین رابطه آزمون با آزمون هوشی گودایناف هریس تعیین رابطه آزمون با سن آزمودنی ها و همبستگی زیر آزمون ها با یکدیگر برای سطوح متفاوت سنی و نیز نمره کل که در هر سه مورد نتایج حاکی از اعتبار رضایت بخش آزمون برای استفاده درایران بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون توانایی های روانی - زبانی ایلینوی؛ انطباق؛ ایران؛ هنجاریابی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Adaptation and standardization of the Illinois Test of Psycholinguistic Abilities for use in Iran was the aim of the present investigation. To achieve this aim the sub-scales of the test were first translated to Persian. Then necessary changes were made to make each sub- scale suitable to Iranian culture. The standardization process was performed using a sample of 470 boys and girls of it) age groups at pre-school and elementary school level. The test- retest reliabilities of sub- scales were found to he satisfactory. The validity of the test was studied through a) finding correlation between scores on the ITPA and the Good enough- Harris Test of Intelligence, b) finding relationship between the scores of the children and their ages, c) comparing the scores of boys and girls. The findings suggested that the test was a valid instrument for use in Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
adaptation, Iran, Psycholinguistic Abilities, Standardization | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,970 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,308 |