تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,094,123 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,199,284 |
از جمال شناسی تا زیبایی شناسی | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 11 - شماره پیاپی 459، تیر 1381 اصل مقاله (639.6 K) | ||
نویسنده | ||
ویدا تقوایی* | ||
چکیده | ||
این مقاله در پی روشن نمودن تفاوت های جمال شناسی دینی با زیباشناسی مدرن و ارائه راهکارهایی است که هنر را در جایگاه واقعی خود قرار دهد. عالم پیش از مدرن هستی را با دیگاه مثالی و خیالی می نگریست. در آن عالم که انسان هاغرق در معنویات بودند به جای کلمه زیبایی بیشتر از حسن و جمال بهره می بردند. عناصر این جمال اعم از سمعی یا بصری و ایستا یا پویا تنها برانگیزنده احساس نبود. بلکه آنها بیش از هر چیز حقیقی بوده و سرور و ابتهاج حاصل نیز از حقیقتشان نشات می گرفت. در آن دوران دین‘ هنر‘ حقیقت و زیبایی در آغوش هم بوده و هیچ تفاوتی بین امر مقدس و غیر مقدس وجود نداشت. هنر از امر هنری سرچشمه نمی گرفت. هنرمند فرد خاصی نبود و لذت بردن از آثار هنری بر اصول زیباشناسی استوار بود. هنر انکشاف و بیرون آوردن وجود از پرده حجاب بود و به همین دلیل به قلمرو پوئیسیس (Poiesis) تعلق داشت. در آن دوران هنر یکی از طرق تجلی ساحت الهی بود و کاری را که هنرمند و فن ورز انجام می داد و باعث ظهور بطون می شد نیز زیبا بود. با ورود واژه زیبایی شناسی (Aesthetics) در فرهنگ هنر جهانی توسط بومگارتن آلمانی و کشاندن آن به ورطه حسیات و هدف قرار گرفتن تحقیق در حالات احساسات انسان نسبت به موجود زیبا از آن جهت که متعلق احساس انسان می شود. انقطاع زیبایی و هنر با حقیقت و معرفت به منصه ظهور رسید. | ||
کلیدواژهها | ||
جمال؛ حسن؛ حقیقت؛ زیبایی؛ زیبایی شناسی؛ سوپژکتیویته؛ عشق؛ مدرنیسم؛ هنر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This article is intended to clairfy the differences between beauty analysis and to offer framework for art to be situated in its real position. The time in which men were engaged spiritually, they used the word beauty instead of aesthetics. The elements of this beauty, including visual or audio, dynamic or static, not only motivated feelings but were also, highly truthful and resulted spiritual relaxation, originated from their reality. At that era, religion, art and beauty were integrated. Art didn't on ginated from artisitic affairs was not a specific individual. And to enjoy the works of art was'nt based on asthetical principals. Art was considered to be the disciorery of reality from the unidtified world and that is why it belonged to the poiesis domain. At that time art was a way of theophany representatu\ion, and what the artists and craftsmen did, which made the hidden appear, was also beautiful. The introduction of the trem aesthetiec in to the world's art field by Baumgarten of Germany directing it to the precipice of senses, Focusing the human feeling inrestigation toward beautiful entities due to belonging to human feeling cut off art and beauty from truth and Knowlelge. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Aesthetics, Art, artist, beauty, essentiality, Love, modernism, Subjectivite | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,082 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,751 |