تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,416 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,931 |
تاثیر بزرگراه های درون شهری در تغییر منظر شهری تهران | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 12 - شماره پیاپی 460، دی 1381 اصل مقاله (226.18 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر محمدمهدی محمودی* | ||
چکیده | ||
رشد و گسترش شهر تهران و تغییر مداوم ابعاد شهری ضرورت ایجاد شبکه ای منسجم و به هم پیوسته از راه های شهری را به صورت سلسله مراتبی معین و تعریف شده ایجاب می کند. شبکه ای منطبق با ضوابط و آیین نامه های موجود که در آن ترتیب قرارگیر و ارتباط راه های دسترسی از راه های فرعی تا جمع کننده ها و در نهایت بزرگراه های درون شهری کاملا رعایت شده باشد. در چنین مجموعه ای بزرگراه به عنوان بیرونی ترین عنصر شبکه راه های درون شهر در نظام سلسله مراتب (مبتنی بر تعاریف موجود در آیین نامه) بیشتر واحد ارزش و نقش جابجایی و دسترسی خواهد بود. بدین ترتیب بزرگراه های درون شهری باید بتواند سواره ها را از مکانی به مکانی دیگر منتقل کند و وظیفه تامین دسترسی را بر مبنای سلسله مراتب شبکه به خیابان های شریانی واگذار نماید. اما مسئله ای که اغلب از نظر طراحان شبکه راه ها به دور می ماند این است که با توجه به وضعیت فعلی شهر تهران شبکه راه های شهری باید با تغییرات درونی محله ها ساماندهی گردد. نه اینکه مانند یک نقشه از پیش تعیین شده بر روی نقشه فعلی شهر قرار گیرد بلکه به مقتضای وضعیت پیشنهادیش تغییر حالت ها و اتفاقات ناگهانی را در زمینه و بافت شهر سبب گردد. برای رسیدن به این هدف نکاتی باید مد نظر طراحان قرار گیرد که نقطه مشترک کار طراحان شهری و طراحان بزرگراه ها می باشد. از اصلی ترین این نکات مسئله حریم راه و ارتباط آن با بافت مجاور است که به طور کلی در قالب مسائلی مثل آلودگی ها و ایمنی و دید بصری موضوع منظر شهری بزرگراه ها را شکل می دهد. بنابراین در این مقاله که با همکاری خانم مهندس غزال کرامتی تهیه شده است سعی گردیده با این نکات که برای رسیدن به طراحی مناسب بزرگراه و همخوانی آن با زمینه بافت شهری باید مد نظر طراحان بزرگراه از سویی و طراحان راه از سوی دیگر قرار گیرند بررسی و تحلیل شده و منظر بزرگراه های شهری موجود در تهران نیز بر این مبنا ارزیابی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بزگراه؛ فضای شهری؛ کالبد شهری؛ منظر شهری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The growth and development of the city of Tehran and the consequent changes in its urban dimensions, made it necessary to create an integrated, interconnected network of urban roads in a hierarchical and defined manner. The network should be in conformity with the existent specifications and regulations, in which the arrangement and connection of access roads from secondary roads to connectors and intra city highways were considered thoroughly. In such a complex, highways as the external elements of intra city networks in the hierarchical order (in conformity with the existent regulations) have the role and significance of movement and access. In this way, intra city highways should facilitate the cars flow and should transfer the task of accessibility to the arteries concerning the network hierarchical order. However, there is one important issue which is ignored by the network designers: regarding the existent situation of the city of Tehran, access roads should be arranged in harmony with the internal changes of neighborhoods and should not be imposed on the existent city map like a transparent layer. They should also cause events and changes in the city’s context and fabric. To fulfill this goal, some points - which are the common task of urban designers and highway designers - should be noticed. Among the most important issues is the problem of road boundary and its relationship with the neighboring urban fabric. This problem, in the general framework of the problems such as pollution, safety and vista, constitute the subject matter of highway townscape. So, in this paper which is prepared with the assistance of Ms. Engineer Gazal Keramati , it is attempted to analyze and study the issues which should be considered in highway design and its harmony with the existent urban fabric by highway and road designers. Besides, the vista of the existent urban highway of the city of Tehran were evaluated on the basis of mentioned criteria. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Highway, Townscape, Urban Physical Form, urban space | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,038 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,359 |