تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,694,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,924,191 |
بررسی و ضعیت تراکم ساختمانی و ارائه مدل پیشنهادی تعیین F.A.R با توجه به شبکه معابر ( مو رد مطالعه محل الهیه تهران ) | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 13 - شماره پیاپی 461، فروردین 1382 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نویسندگان | ||
مهندس مصطفی ادب خواه؛ دکتر محمدرضا پورجعفر؛ دکتر علی اکبر تقوائی* | ||
چکیده | ||
از اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 که بحث فروش تراکم در تهران اوج گرفت این امر به عنوان منبع اصلی در آمد شهرداری بدل گردید که تا به امروز تاثیرات مختلفی را بر بسیاری از بخش های زندگی شهری گذارده است افزایش قیمت مسکن آلودگی های زیست محیطی کاهش سرانه های خدماتی و مشکلات ترافیکی و آمد و شد از جمله تاثیرات مذکور به شمار می آیند از طرفی شیوه تعیین تراکم نیز عمدتا به شکل دستوری یا بخشنامه ای و فاقد پیشتوانه علمی لازم برای تعیین تراکم بود ه است به شکلی که با افزایش تراکم ساختمانی F.A.R بسیاری از متغیر های شهری نیز خواسته یا ناخواسته دستخوش تغییر شده اند در این مقاله ضمن بیان تعریفی از تراکم و انواع آن وضعیت موجود تراکم در تهران و نقش آن در افزایش مشکلات ترافیکی وضعیت دو شاخص تراکم جمعیتی و بار ترافیک تولید شده در بخشی از محله الهیه تهران به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفته است نتیجه مطالعات نشان می دهد که تراکم ساختمانی F.A.R نه تنها به عنوان ابزاری جهت تعادل بین ظرفیت زیر ساخت ها و جمعیت مورد استفاده قرار نگرفته بلکه موجب بروز بسیاری از مشکلات ترافیکی و غیره نیز گردیده است در ادامه بر پایه روش علمی مدل محاسبه F.A.R مبتنی بر ظرفیت پذیرش زیر ساخت ها به ویژه ظرفیت شبکه سواره ارائه می گردد | ||
کلیدواژهها | ||
ترافیک؛ تراکم؛ تراکم ساختمانی (ضریب سطح طبقات)؛ سطح سرویس دهی معابر؛ محله الهیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
To sale building density as a source of income for Tehran Municipality became quite popular during the decade of nineties This has various impact on quality of urban life. Increase of housing cost, environmental degradation and low standard of urban services, traffic problems, all are the result of such type of influences in Tehran. Beside that, determining of F.A.R has not been followed as a scientific method and as a basis related to the available infrastructures. In this paper, in addition to defining various residential densities, the existing density in Tehran and its role in traffic problems has been studied in Elahieh , Tehran. Finally a method for F.A.R. calculation has been proposed on the basis of available infrastructures specially with respect to the capacity and level of services (L.O.S) of the traffic network. The result of the study shows that F.A.R has not been only used as a tool to create a balance between infrastructure and population but also creates a number of other problems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Density, FA.R, Level of Service of Network, traffic | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,302 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,530 |