تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,666 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,228,912 |
جامعه هنرمند و هنرمند جامعه : تحلیل جامعه شناختی آثار سینمایی بهرام بیضایی | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 9، دوره 19، شماره 19 - شماره پیاپی 464، مهر 1383 اصل مقاله (532.36 K) | ||
نویسندگان | ||
دکتر اعظم راودراد؛ کیارش همایون پور* | ||
چکیده | ||
در این مقاله آثار بلند سینمایی بهرام بیضایی با استفاده از رویکرد جامعه شناسی هنر و نشانه شناسی سینما مورد بررسی قرار گرفته است. ادعای اصلی مقاله مبتنی بر امکان پیدا کردن شناخت بهتری از جامعه و گروه های اجتماعی با مراجعه به آثار هنری است. این ادعا با نظریه های گلدمن و دووینیو در حوزه جامعه شناسی هنر توجیه شده است. با استفاده از نقد درون نگر معنای آثار ادراک شده سپس با به کارگیری نقد برون نگر و رویکرد جامعه شناسانه سعی شده است که رابطه میان فیلم و جامعه آشکار گردد. نتیجه کلی اینکه جامعه به تصویر کشیده شده توسط بیضایی جامعه ای است پر تنش و منفعت طلب که با روشنفکران خود میانه خوبی ندارد و او خود را در این جامعه همچون بیگانه ای مطرود می بیند. در این مقاله بیضایی به عنوان نماینده روشنفکران ملی گرای طبقه متوسط معرفی شده که در فیلم هایش جامعه را از دیدگاه این طبقه به تصویر کشیده معرفی تحلیل و نقد کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بیضایی؛ جامعه شناسی هنر؛ سینما؛ نشانه شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In this article films made for cinema by the Iranian filmmaker Bahram Beyzaie are examined using sociology of art and semiotics point of view. Our main claim is the possibility of gaining a coherent knowledge about a society by referring to its artistic products. This claim is justified using Goldmann and Duvignaud Theories in the sociology of art. Beyzaie’s movies are studied and explained to support this claim. Using internal criticism and Semiotics, the meanings inherent in the movies are well understood, and then with incorporating the movies into their contemporary social conditions, using external criticism and sociological analysis, the relationship between art and society is explained. The main finding of the research, on the one hand, is that the society which is drawn by Beyzaie is a utilitarian society full of tensions which has no sympathy with its intellectuals, and on the other, that he has seen himself in that society as an unwanted intellectual. Finally, in this article Beyzaie is shown as the representative of middle class, nationalist intellectuals, from whose perspective, he has illustrated, introduced, analyzed and criticized society, through his films. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Beyzaie, Cinema, Semiotics, sociology of art | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,845 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,409 |