تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,980,900 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,213,345 |
آموزش نقد معماری | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 8، دوره 23، شماره 23 - شماره پیاپی 466، مهر 1384 اصل مقاله (535.18 K) | ||
نویسنده | ||
مهندس محمد جواد مهدوی نژاد* | ||
چکیده | ||
نقد معماری موضوعی راهبردی و بحث برانگیز در آموزش معماری محسوب می شود.روش های متنوعی از سوی اساتید با هدف آموزش نقد معماری به کار گرفته می شود که هریک تا اندازه ای در این مسیر موفق عمل بوده اند.شیوه ی پیشنهادی این مقاله مبتنی بر برخورد با معماری به مثابه یک موضوع ارتباطی میان معمار و مخاطب است.بر اساس چنین روبکردی می توان از دانشجویان خواست تا از شش منظر به تحلیل بک اثر معماری بپردازد:1- تحلیل رمزگان و نشانه های بصری به کمک نشانه شناسی(دیده گاه کلاسیک).2- باز خوانی نیت و اندیشه های معمار به عنوان مبدع اثر بر مبنای ساختار تاویل و ویژگی های پدیدآورنده(دیده گاه رومانتیک).3- تحلیل صورت و فرم معماری بر مبنای شکل خارجی بنا(دیده گاه فرمی).4- تحلیل بافت و زمینه اجتماعی و سیاسی برپایی بنا (دیده گاه زمینه ای).5- تحلیل برداشت ها و نظرات مخاطب (دیدگاه پدیدار شناسانه).6- تحلیل ویژگی های تماسی و فرآیند ساخت پروژه (دیدگاه رسانه ای). | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معماری؛ رمزگان؛ مخاطب؛ نشانه شناسی؛ نقد معماری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Architectural Criticism is one of the useful methods for enhancement the creativity of students. This feature is regarding systematic approach in architectural criticism and innovative architectural education. We could offer six common methods of architectural criticism in a package to our students, in order to lead them to innovative ways of thinking about architecture and architectural design process. 1- Classic: this method focus on architectural prototypes, symbols and taboos. 2-Romantic: this method focus on architects believes and their intention thorough design process. 3- Formalistic: this method focus on the final form and characteristics of built features. 4- Contextual: this method focus on the context where the building is located or the context, in which its architect have designed it. 5- Phenomenological: this method focus on the audience which are your client or the users of your designed buildings. 6- Medium-Oriented: this method focus on the medium by which the building have been constructed or the characteristics of its architectural or structural technology. Teachers could possibly offer this paradigm to their students through critical projects in order to improve their ability in architectural criticism and enhance their creativity in architecture design. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Architectural Criticism, Architectural Design, Architectural Education, Creativity, Systematic approach | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,871 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,176 |