تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,573 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,591 |
الگوی استفاده از اینترنت توسط دانشجویان دانشکده های کشاورزی ایران | ||
مجله علوم کشاورزی ایران | ||
مقاله 13، دوره 33، شماره 4 - شماره پیاپی 491، تیر 1381 اصل مقاله (506 K) | ||
نویسندگان | ||
حمید موحد محمدی؛ هوشنگ ایروانی* | ||
چکیده | ||
اینترنت یکی از مهمترین ابزارهای دسترسی به اطلاعات در عصر اطلاعات به شمار می رود این فناوری با گسترش سریع خود توانسته است علاوه بر کاربردهای شخصی در بعد آموزشی و پژوهشی نیز تحول ایجاد نماید و موجبات ارتقاء سطح دانش و توانایی دانشجویان و دانشگاهیان را از طریق دستیابی سریع و ارزان با اطلاعات و منابع علمی فراهم آورد در حال حضار از اینترنت به شکل های مختلف (پست الکترونیک تبادل مقاله های علمی صفحه های خانگی درسی اتصال به پایگاه های وب آ موزش الکترونیکی و ... ) در محیط های علمی ودانشگاه استفاده می شود هدف این تحقیق عبارت است از تعیین الگوی استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده های کشاورزی از شبکه اینترنت در ایران طرح این تحقیق از نوع مطالعات همبستگی (Correlational Research) است که برای گرد آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شده است جامعه آ ماری تحقیق شامل 305 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 80- 79 در چهار دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تهران شیراز و صنعتی اصفهان می باشد که حداقل 2 نیمسال تحصیلی را گذرانده اند ابزار تحقیق از لحاظ روایی ظاهری و محتوایی بر اساس نظر 20 نفر از متخصصان تنظیم و برای تعیین اعتبار پرسشنامه نیز از روش آزمون مقدماتی (Pilot Study) استفاده شد که آلفای کرونباخ محاسبه شده (0/98 تا 0/77) مبین اعتبار مناسب آن برای گرد آوری داده ها بود برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است تحلیل داده ها با استفاده ازبرنامه نرم افزاری spss نسخه 10 انجام شد یافته های تحقیق نشان می دهد که میزان استفاده دانشجویان از شبکه اینترنت با میزان مهارت استفاده از رایانه مقطع تحصیلی دانشکده محل تحصیل ساعات استفاده از رایانه تعداد آثار علمی وضعیت شغلی در سطح 0/1 در صد و با میزان تسلط به زبان انگلیسی رشته تحصیلی د رسطح 1 در صد و با میازن فعالیت پژوهشی محل تولد و داشتن رایانه شخصی در سطح 5 در صد رابطه دارد افزون بر این تحلیل رگرسیون نشان داد که با مدل آ ماری بدست آمده می توان از طریق متغیرهای مستقل حدود 53 در صد تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش الکترونیکی؛ اینترنت؛ پست الکترونیک شبکه؛ جهان گستر؛ موتورهای کاوش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
At the information age, Internet looks as one of the most important tools for access to information. Internet has expanded throughout the world and has many uses in various aspects. Application of Internet in educational and research institutions has increased the level of knowledge of students and staff by instant access to information and scientific sources. Presently Internet is used in various forms (e-mail, course-related home pages, scientific paper interchange, link to web-sites, e-learning...). Use of this technology at the academic centers could ease access to information and improve the level of knowledge as well as learning proccess of students. The purpose of this study was to determine a model for Internet use by graduate students of four selected agricultural faculties in Iran. The design for the study was a descriptive and correlational one with data collected through using questionnaires. The sample consisted of 305 graduate students of four agricltural faculties of: Isfahan University of Technology, Shiraz, Tarbiat Modarress, and Tehran University who were studying during the spring semester of 2001. Relaibility and validity of instrument was determined through opinions of 20 specialists and application of Cronbach’s Alpha. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data while using SPSS software, version 10. The findings show that the extent of Internet use is very low among students. There is a significant correlation between internet use and: language skills, number of daily hours of using computer, scientific writings, research activities, college of study, job status, study level, place of birth, and owning a pe. In addition, regression analysis shows that about 53 percent of variations in the extent of using Internet could be perdicted by independent variables. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
E-learning, e-mail, Internet, search engine, World Wide Web | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,392 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,259 |