تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,591 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,070 |
عدالت از نظر علی (ع) | ||
مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی | ||
مقاله 12، دوره 60، شماره 0 - شماره پیاپی 515، تیر 1382 اصل مقاله (481.02 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر علی وفادار* | ||
چکیده | ||
در قرن حاضر وا»ه های مقدسی مثل آزادی و حقوق بشر که غالبا به ابزاری در دست اربابان زر وزور تبدیل گشته اند این سوال پیش می آید که چه مکتبی جان تشنه مشتاقان عدالت را سیراب خواهد کرد؟ سر گشتی نوع بشر که خود را در تزویر های سیاسی و مسخص ارزشهای فرهنگی جوامع نشان می دهد خود موید این مطلب است که راهکارها و دستور العمل های صادره از طرف سیاستبازان حرفه ای درمان قطعی عوارض روحی انسان های قرن حاضر نمی باشد و انسان های بی اعتقاد و فاقد آرمان و دچار آفت زندگی سیاست در پیدا کردن راه نجات خود درمانده اند چه رسد به اینکه بکوشند راه صحیح زیسستن را به همدردان خود نشان بدهند با توجه به حساسیت موضوع عدالت در برابر ظلم و تفسیر ظلم در شرایط گوناگون تاریخ ظرافت خاص خود را می طلبد چنگ زدن به دامان پر فیض مولی علی (ع) و راه جستن به مدینه فاضله عدالت علی (ع) مطمئن ترین راه برای دستیابی به عدالت واقعی و خداپسندانه خواهد بود عدالت و مساوات ارزش هایی هستند که هر شخص با وجدان خواهان آن می باشد و آن عدالت یعنی قرار دادن هر چیز به جای خود و رعایت کردن حقوق افراد جامعه به طوری که هر کس در لیاقت و شایستگی خود به حقش برسد. از علی (ع) سوالشد که آیا عدالت بهتر است یا جود و بخشش ایشان فرمودند: عدل از جود و بخشش بالاتر است چون عدل کارها را در مجرای خود قرار می دهد ولی جود کارها را از مجرای خود خارج می سازد در جامعه انسانی افراد از نظر صلاحیت و استعداد و فضیلت و ایمان و اخلاق متفاوت هستند که اگر ارزشیابی ها درست انجام شود و همه از حقوق شایسته خود برخوردار شوند در این صورت عدالت تحقق یافته است و اما اگر معیارهای حقیقی و شایستگی انسان ها در نظر گرفته نشود همین بی عدالتی و ظلم است که نظام جامعه را از هم می پاشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بخشش و جود؛ عدالت؛ فضیلت وایمان؛ مساوات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In the Present century such sacred words as freedom and human rights which have mostly been tools in the hands of masters of gold and power have transformed; this question arises that which school of thoughts would quench the thirsty justice anxious people? The bewilderment of mankind shows itself in the political hypocrisy and metamorphosis of cultural values in itself confirms that the resolution and methods which have been offered by the professional politicians are not the permanent cure for all the mental problems of the current centuries, people and the atheist and non idealistic people who are infested with decaying politics have been distressed in finding a way to rescue themselves none the less being able to show the correct ways of living to their fellow sufferes with respect to the sensitivity of justice versus oppression and explaining oppression in different situations of history demands its own wit. Grabbing onto the blessed lap of Mola Mi (P.B.U.H.) and finding the way to the learned Medina of Mi (P.B.U.H.)’s justice is the safest way for acquiring the real and god loving justice. Justice and equality are the values that each conscientious person desires and (justice) means to place everything in its rightful place and keeping every person’s rights in a way that each person would get what he or she is worthy of and deserves. Someone asked Au (P.B.U.H.), which is beter; justice of munificence and giving, he commanded: Justice is better than munificence because justice places everything and every task in its rightful order; but, munificence keeps things from being in their rightful place. In the human society people are different in their competence, capability, virtue, faith, and morality, which if the assessments are defined correctly, and everyone obtains his or her deserved right then justice has been achieved; on the other hand, if people’s real criteria and competence are not considered then this same injustice and oppression will break up the social order. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,335 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,625 |