تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,126,715 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,592 |
بر رسی عواملی مؤثر بر د رخو است های تغییر رشته د انشجو یان د انشگاه تهران | ||
مجله مجتمع آموزش عالی قم | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 0 - شماره پیاپی 524، دی 1381 اصل مقاله (593.34 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر سید محمد محمودی* | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر تغییر رشته دانشجویان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی می باشد. برای این منظور، از طریق پرسش نامه و مصاحبه با 157 دانشجو (ازکل 165 نفر متقاضی) در سطح کلیه دانشکده های دانشگاه (به جز دانشکده دامپزشکی)، داده ها و اطلاعات مورد نیاز، در مورد انگیزه، میزان و نوع تغییر رشته جمع آوری شده که پس از تجزیه و تحلیل و تفسیر، نتایجی استخراج گردید. نتایج به دست آمده عمومأ مؤید این حقیقت است که تغییر رشته، به عنوان یک معضل جدی و مهم تحصیلی، دارای یک روند رو به رشد و معنی داری است و باید مورد توجه برنامه ریزان آموزشی دانشگاه قرار گرفته، تدابیر و راه کارهای مناسبی برای پیش گیری از آن اتخاذ شود. | ||
کلیدواژهها | ||
استعداد؛ اشتغال؛ انتخاب رشته؛ تغییر رشته؛ د قت؛ روان شنا سی تحصیلی؛ علاقه؛ عوامل غیر فردی؛ عوامل فردی؛ مشا ور تحصیلی؛ موقعیت و اعتبار اجتماعی (پرستیژ) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to examine the major reasons for which the bachelor degree students in the University of Tehran decide to change their field of study. For data collection, 107 students from 12 faculties were interviewed and they filled out questionnaires of their field of study. The results show that there is upward trend among students for changing their field of study. It seems that this serious problem demands a profound reflection and proper solutions. Finally, in this research, some solutions have been suggested in order to tackle with this problem, such as: 1. Using a comprehensive transaction processing system (TPS) for educational planning and for the admission of students. 2. Establishing counseling centers in universities and high schools, to guide students. 3. Admitting just the students with higher motivation for education, through interview. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,844 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,447 |