![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,929,677 |
جلوه هایی از جادوی مجاورت در مثنوی | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 3، 5و4، شماره 0 - شماره پیاپی 591، خرداد 1381 اصل مقاله (327.77 K) | ||
نویسندگان | ||
دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی؛ دکتر میترا گلچین* | ||
چکیده | ||
موضوع این مقاله دربارهء یکی از شیوه های بلاغی یا ساختارهایی است که در متون ادبی و هنری به چشم می خورد. در این شیوه، هماهنگی و توازن آوایی مرجود در میان کلمات، معنی تازه می آفریند, بدین معنی که موسیقی ایجاد شده از رهگذر وحدت یا تضاد صامتها و مصوتهای کلمات با مفهو م مورد نظر شاعر هماهنگی و مطابقت دارد. بنابراین در این ساختار هنری، موسیقی کلمات موجب تقویت معنی می گردد، معانی متضادو دور از هم را بهیکدیگر نزدیک ساخته وحدت می بخشد، گاهی با ایجاد ابزار بلاغی تازه معنای نو می آفریند. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه نمود، این است که قلمرو این ساختار وسیعتر از انواع جناس می باشد چراکه تجنیس تنها جنبهء لفظی وصو ری دارد اما این شیوه بلاغی هنگامی خودنمایی می کندکه موسیقی صو ری کلمات معنای نو بیافریند، در نتیجه اگر به جای کلماتی که از چنین ویژگی برخوردارند، از معادلهایی استفاده شود که فاقد این قابلیت هستند، در این صورت هماهنگی، توازن، وحدت و تأثیری که قبلأ در انتقال معنی وجود داشت کاملأ محو خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آفر ینش معنی؛ تنا سب آوا یی؛ صا مت؛ مصوت؛ مو سیقی کلمات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The subject of this article is about one of the rhetoric methods or structures that is seen in literary and artistic texts. In this method, the phonetic harmony and concordance of words creates new meaning it means that the sound which is made through the unity or contradiction between consonants and vowels of words, adjust with the meaning that the poet considers. Therefore, in this artistic structure, the sound of words causes to relay the meaning, unites the meanings that are contradictories and far from each other and sometimes with making a new rhetoric vehicle produces new meaning. The other important point should be considered is that the realm of this structure is broader than the kinds of music of words, because music of words only has a formal aspect, but this rhetoric method appears when the formal sound of words or alliteration creates new meaning by accident. Consequently, f we substitute the synonyms that doesn’t have this characteristic, the previous harmony, concordance, unity and influence completely will disappear. In this article, the author has tried to study and explain the manifestations of this artistic structure in two volumes of Rumi’s Mathnavi. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,720 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,380 |