تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,480 |
تعداد مقالات | 70,034 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,016,297 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,250,659 |
گفتمان شرق شناسانه در نمایشنامه ی ایرانیان | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 11، دوره 25، شماره 25 - شماره پیاپی 749، خرداد 1385 اصل مقاله (249.96 K) | ||
نویسندگان | ||
دکتر حسین پیر نجم الدین؛ دکتر مجید سرسنگی* | ||
چکیده | ||
چکیده: این مقاله تحلیلی از نمایشنامه ی "ایرانیان" اثر آیسخولوس (Aeschylus, 456-525 BC)، نمایشنامهنویس یونان باستان است. مباحث شرقشناسی و نظریه ی گفتمان استعماری در نقد ادبی، مطرح شده در سه دهه اخیر در آرای ناقدان و نظریهپردازانی چون ادوارد سعید (Edward Said) و هومی بابا(Homi Bhabha)، فراهم آورنده ی چارچوب نظری تحلیل حاضر می باشند. در این مقاله نمایشنامه ی "ایرانیان"، همچون بسیاری متون دیگر در تاریخ شرقشناسی، "آرشیوی" (در معنای فوکویی آن) ازموضوعات، بنمایهها، انگارهها و پندارها راجع به ایران و خاورزمین (تجمل، ثروت افسانهای، فّر و شکوه نخوتآمیز، لذتپرستی، استبداد، تباهی و …) انگاشته می شود. همچنین در این نمایشنامه نخستین بار شاهد موضوع رویارویی میان غرب و شرق در متنی ادبی هستیم. مقاله ی حاضر می کوشد نشان دهد چگونه ایرانیان، چونان "دیگر" برای یونانیان ظاهر می شوند : "دیگری" توأمان پرجاذبه و منفور، هراسانگیز و رشکانگیز، ولی به هرروی فرودست. ناهمگنی غیریت شرقی برساخته از این متن و گفتمان شرقشناسانه ی مبهم و گسیخته ی آن از دیگر موضوعات این بررسی است. | ||
کلیدواژهها | ||
شرق؛ شرقشناسی؛ ایران؛ گفتمان؛ غرب؛ نمایشنامه. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This paper has as its aim an analysis of "The Persians" by Aeschylus (456-525 BC) as an orientalist text. The theoretical framework for the study comes from Edward Said’s views about orientalism as well as the colonial discourse theory. Taking the first extant Greek tragedy as a founding text of orientalism, a notion confirmed by Said himself, the paper tries to trace and analyze its orientalist conceptions of Persia and the East. The text discussed is considered as an "archive", in the Foucauldian sense, of topics, motifs and imaginings about Persia and the Orient (luxury, fabulous riches, proud display, eroticism, despotism, etc.). In "The Persians" we see the first recorded East / West encounter in a Western literary text, that is, the first (literary) representation of the Orient from the Western point of view. Appearing as the "other" of Greece Persia is simultaneously the object of fascination and abomination, which manifests the split discourse of the play. This split discursive practice is also taken on board. "The Persians", it is argued, is a highly important "petit recite" in the "grand narrative" of orientalism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
the Orient, Persia, orientalism, discourse, Representation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,908 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,575 |