تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,900 |
باورهای کلامی قاضی ابوبکر باقلانی | ||
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 11، دوره 71، شماره 0 - شماره پیاپی 847، تیر 1381 اصل مقاله (247.69 K) | ||
نویسنده | ||
ناصر گذشته* | ||
چکیده | ||
قاضی ابوبکرباقلانی ( د 403 ق در بغداد) سهم بسزایی در شکل گیری کلام اشاعره داشت. او نه تنها در علم کلام، بلکه در اصول فقه و علوم قرآن نیز صاحب تألیف و نظر بود. در این مقاله ما فقط از زاویة علم کلام به او نگریسته و اندیشه های کلامی وی را بررسی کرده ایم. دستگاه کلامی باقلانی به طور کلی همچون یک سازة هندسی طراحی شده است. به عبارت دیگر مسائلی را که او طرح می کند دارای ترتیب منطقی و استنتاجی است و قضایای قبلی پایه و مایة قضایای بعدی و قضایای بعدی نتیجه و زاییدة قضایای قبلی است. بدین سان می بینیم که باقلانی بحثهای کلامی خود را با تعریف مسأله علم و تقسیم آن به علوم بدیهی و نظری آغاز می کند و با نشان دادن انواع دانشهای بدیهی و نظری راه را برای طرح مسائل بعدی همواره می سازد. بدین سان وقتی شناسایی عقلانی معتبر دانسته شد، باقلانی با این ابزار به مطالعة طبیعت می پردازد و اجسام را ساختمانهایی می بیند که اتمهای متناهی، مصالح این ساختمانند. افزون بر اتمها (= جوهرها) و اجسام، باقلانی پدیده های دیگری را نیز در این عالم مشاهده می کند که عمرشان تنها یک لحظه است و عرض نام گرفته اند. اگر ما این عرضها را پایدار می بینیم، از آن جهت است که خداوند لحظه به لحظه آنها را می آفریند. از اینجاست که وی قاعدة علیت را مردود می انگارد. به هر حال باقلانی پس از اثبات حادث بودن اجسام و اعراض، به اثبات صانع برای عالم می پردازد و از این رهگذر، عقاید همة گروههایی را که پدیده های عالم را به کس یا کسانی جز خدا نسبت می دهند، رد می کند. او پس از اثبات یکتایی صانع، به بحث صفات خدا می رسد. عقیدة او دربارة نحوة اتصاف صفات به ذات این است که خدا از رهگذر معانی قدیم و ثابت به این صفات متصف شده و این معانی زاید بر ذات است، گرچه غیر از ذات هم نیست | ||
کلیدواژهها | ||
جزءلایتجزی؛ جسم؛ جوهر؛ حدوث؛ دانشهای نظری؛ صفات؛ عرض؛ علم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The Qadi Abu Bakr al-Baqillani had an outstanding role in the establishment of Ash’ari scholasticism. He was an expert in scholastic theology, jurisprudence, and the Quranic sciences. In the present article I have only looked at him from the perspective of scholastic theology and have reviewed his thoughts on scholasticism. Al-baqillani s scholastic system. In general, resembles a geometrically designed structure. In other words, the problems outlined possess a logical and deductive order so that the preceding problems are the basis for the next ones, and the following problems result form the previous ones. In this way, we observe that al-Baqillani begins his scholastic discussion by defining the problem and dividing it into evident and theoretical sciences, he makes it possible to pose the next problem by illustrating different kinds of self-evident and theoretical knowledge. In this manner , when rationel recognition is considered valid, al- Baqillani utilizes it as a means for studying nature and sees bodies as the structures in which the final atoms are the materials of these structures. In addition to atoms (essences) and bodies, al- Baqillani observes other manifestations in this world that only last a moment and are called accidents. If we see these accidents as being stable, it is because god recreates them every moment. This is where al-Baqillani rejects the law of causation. In any case, after establishing the occurece of bodies and accidents, al-Baqillani sets out to prove a creator for the world. In doing this, he rejects the opinion of all the other groups that attribute worldly phenomena to some thing other than God. After proving the singularity of the creator, he opens the discussion of God’s attributes. His opinion about the way we should relate these attributes to the essence is that god is endowed with these attributes to the essence is that God is endowed with these attributes through ancient and stable meanings, and these meaning are additional to essence, although they cant be separated from essence either. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,061 |