![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,579 |
بازگشت جاودانی مروری بر نظریات فرجام شناسی دو دین هندویی و بودایی | ||
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 15، دوره 71، شماره 0 - شماره پیاپی 847، تیر 1381 اصل مقاله (558.55 K) | ||
نویسنده | ||
مسعود جلالی مقدم* | ||
چکیده | ||
اکثر دینهای بزرگ دارای نظریاتی دربارة آخر الزمان هستند و دو دین هندویی و بودایی نیز چنین ارایی وجود دارد. در هر دو دین، حرکت جهان در زمان در خط مستقیم نیست، بلکه دایره ای است و جریانی است که کلیات آن تکرار می شود. در پایان هر دور وجود جهان باید به پایان برسد و پیش از آن برای ورود به دور جدید آماده شود. این پایان با حوادثی همراه است که در متون هندویی و بودایی پیش بینی شده اند و برای گذار از این مرحلة دشوار، وجودی الهی یا انسانی برتر نیز در نظر گرفته شده است که عامل این تغییر عظیم خواهد بود. نابودی شرارتها و بازسازی حیاتی فرخنده حاصل این تغییرات خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
برهما؛ کالی؛ کلپه؛ کلکی؛ مهایوگه؛ میتریه؛ یوگه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Most religions have opinions and comments about the day of resurrection, as do the two creeds of Buddhism and Hinduism. According to both religions, the motion of the universe through time is not a straight line, but a circle whose general qualities are repeated in every cycle. At the end of every cycle, the enity of the universe must come to an end and beforehand, prepare to enter the new cycle. This end- point coincides with some events that have been predicted in the Buddhist and Hindu texts. To pass this difficult phase, a divine human or godly entity had been considered to be the factor in this great transformation. The annihilation of evils and the reconstruction of an auspicious life will be the product of these changes. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,703 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 948 |