تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,877 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,993 |
بررسی ملاک ها و کیفیت دوستی کودکان و نوجوانان دختر | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 872، تیر 1380 اصل مقاله (524.2 K) | ||
نویسندگان | ||
الهه حجازی؛ زهره ظهروند* | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر ملاک ها وکیفیت دوستی و روند تحول آن را در بین کودکان و نوجوانان دختر مورد بررسی قرار میدهد.بدین منظور 171 دانش آموز دختر از سه دوره تحولی کودکی میانی(47=n)‘اوایل نوجوانی(68=n)واواخر نوجوانی (56=n)در دومنطقه آموزشی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند .داده ها از طریق دو پرسشنامه ملاکها وکیفیت دوستی و اطلاعات جامعه سنجی به دست آمد.نتایج نشان میدهند ملاک های انتخاب دوست در بین کودکان ونوجوانان به تدریج از ویژگی های بیرونی‘قابل مشاهده وعینی به طرف ویژگی های روانی تر وانتزاعی تر تحول می یابد.هم چنین در اواخر نوجوانی درمقایسه با کودکی میانی‘مجاورت فیزیکی در دوستی افزایش قابل ملاحظه ای می یابد.علاوه بر آن‘دوستی در بین نوجوانان در اواخر نوجوانی در مقایسه با اوایل نوجوانی وکودکی میانی دارای پایداری و ثبات بیشتری بوده و تقابل در دوستی بیشتر مشاهده میشود.کودکان ونوجوانان دختر در پژوهش حاضر درهر سه دوره تحول به دوست خود اعتماد داشتند واز ارتباطات خود احساس رضامندی دارند‘ولی آنان کمتر با دوستان خود((درد دل))(خود فاش سازی)میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
شناخت اجتماعی؛ کیفیت دوستی؛ ملاکهای دوستی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to determine the criteria and quality of friendship among children and adolescents (girls). A total of 171 girl students from 2 academic districts of Tehran were selected randomly. This selection was related to middle childhood (N =47), early adolescence (N = 68) and late adolescence (N =56). The results indicated that the criteria of selecting friend change from external, observable and objective to more psychological and abstract specifications. Moreover, the physical proximity of friendship in late adolescence increases remarkably in comparison with middle - childhood. Also the friendship in late period is either more permanent and stable and more reciprocative than middle childhood and early adolescence. As a result the girls in each three developmental periods trust in their friends sufficiently and they satisfied with their relationships, but they are less self- disclosure with. their friencds. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
friendships criteria, quality of friendships, social cognition | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,072 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,661 |