تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,700 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,723 |
بررسی ومقایسه خودارزشیابی رفتاری در سه موقعیت خانه‘مدرسه‘همسالان در بین دختران و پسران سنین مختلف | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 872، تیر 1380 اصل مقاله (509.65 K) | ||
نویسندگان | ||
شهلا البرزی؛ محمد خیر* | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مقایسه خودارزشیابی رفتاری دختران وپسران در موقعیت ها و در گروههای سنی مختلف بود.افراد نمونه مشتمل بر1782 دانش آموز مقطع ابتدایی وراهنمایی شهر شیراز بود(920دخترو862پسر).این افراد در 4 گروه سنی(6تا8سال و 11ماه‘9تا 10سال و11ماه‘11تا12سال و 11ماه‘و13سال وبالاتر)گنجانده شدند.ابزار پژوهش شامل فرم دانش آموزی پرسشنامه درجه بندی نیمرخ رفتاری براون وهامیل(1978)بود.این فرم دارای 3 زیرمقیاس خانه‘مدرسه و همسالان است .پایایی وروایی ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر محرز شد.نتایج به دست آمده حاکی بود پسران در مقایسه با دختران در موقعیت های خانه‘مدرسه و بین همسالان مشکلات رفتاری بیشتری نشان میدهند.هم چنین نتایج پژوهش با توجه به گروههای سنی بیانگر آن بود که در عامل خانه در تمام گروههای سنی ‘به جز گروه سنی 11تا12سال و 11ماه ودرعامل مدرسه در6تا8 سال و 11ماه و13 سال و بالاتر ودرمیان همسالان در 6تا8سال و 11ماه و 13سال و بالاتر پسران مشکلات بیشتری را در مقایسه با دختران نشان میدهند.نتایج پژوهش حاضرمبین این مطلب است که با توجه به خودارزیابی رفتاری دوجنس‘پسران مشکلات بیشتری درتمام موقعیت ها نشان میدهندوهم چنین بروز مشکلات رفتاری در گروههای سنی متفاوت است. | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیت؛ خودارزشیابی رفتار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to compare students' behavior regarding gender differences in various ages. For he above purpose, 1782 (920 girls and 862 boys) students at elementary and junior high school in Shiraz were selected as the sample. The sample was <:ategorized in 4 age groups (6 to 8 years and 11 months, 9 to 10 years and 11 months, 11 to 12 years and 11 months, 13 years and more). The instrument was Behavior Rating Profile (BRP), students' form (1978). This self-rating scale consisted of three sub-scaled in which student evaluated her/his behavior in three situations, home, school and peers. The reliability and validity of the scale were confirmed in the present study. Gender differences in various age groups indicated that the boys reported more behavioral problems for the age group of 11 years and 11 months at home. Also they had more behavioral problems for age 7 to 8 years and 11 month, and 13 years and more at school and between peers. The findings of the study regarding self-report of behavioral problems showed that there were significant differences between girls and boys in three situations (home, school and peer). In other words, the boys reported more behavioral problems in compare with girls. Also, the differences of means of behavioral problems in various age groups were significant. Finally, the findings of the study were discussed and suggestions were presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
behavior self, evaluation sex | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,396 |