تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,741 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,779 |
مقایسه نگرش دانش آموزان ایرانی و آمریکایی نسبت به دوستی با دانش آموزان ناتوان | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 872، تیر 1380 اصل مقاله (521.35 K) | ||
نویسندگان | ||
محسن شکوهی یکتا؛ شهین کاووسی؛ علی اکبری زاده* | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر مقایسه نگرش دانش آموزان عادی دبیرستانی ایرانی و آمریکایی نسبت به امکان دوستی آنها با دانش آموزانی با ناتوانی شدید وچگونگی تسهیل چنین دوستی هایی بوده است .به همین منظور نتایج حاصل از پژوهشهای هندریکسون‘شکوهی یکتا‘نیتاپسکی‘وگیبل(1996)وکاووسی(1377)مورد مقایسه قرار گرفت .بدین ترتیب‘از داده های مربوط به 289 دانش آموز ایرانی و 656 نفر دانش آموز آمریکایی استفاده شد.آزمودنی ها با دامنه سنی19-13 سال شامل هر دو گروه دختر و پسر بودند. ((پرسشنامه ادراک دوستی دانش آموزان))(SFPS) روی هر دوگروه از دانش آموزان اجرا شد.نتایج به دست آمده از مقایسه داده های دو گروه نشان میدهد علاوه بر نقاط مشترک‘دربسیاری از موارد بین نگرش دانش آموزان ایرانی و آمریکایی تفاوت وجود دارد.از جمله این که هر دو گروه آزمودنی ها دوستی با دانش آموزانی با ناتوانی شدید را ممکن دانسته و حاضرند در جهت ایجاد چنین دوستی هایی تلاش کنند.در ایجاد و تسهیل این گونه دوستیها‘دانش آموزان آمریکایی بر نقش بزرگسالان ‘ودانش آموزان ایرانی‘به ویژه بر نقش متخصصان‘تأکید داشته اند. در ضمن در پایان مقاله دلایل احتمالی یافته های به دست آمده مورد بحث و بررسی قرار گرفته و کاربردهای عملی وپیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ارایه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دوستی؛ نگرش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the current study was to compare the attitudes of Iranian and American high school students toward the possibility of and how to facilitate friendships between students with severe disabilities and their non-disabled counterparts. Thus, the results of the two studies conducted by Hendrickson, Shokoohi - Yekta, Nietupski, and Gable (1996) and Kavoosi (1998) were compared. Overall, data collected from 289 Iranian students and 656 American students were used. Both groups of subjects were in the range of 13 to 19 years of age and were comprised of both males and females. The Student Friendship Perception Survey (SFPS) was utilized. Results indicated that, despite some common perceptions about these friendships, some significant differences exist. Both groups of subjects believed that friendships with students with severe disabilities are possible and that they were willing to make efforts for such friendships to happen. To facilitate friendships, American students emphasized the role of adults in general, whereas Iranian students focused on the role of professionals. At the end, possible explanations of the results are discussed, and applications and suggestions for future research are presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
attitud, friendship | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,672 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,413 |