تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,006 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,428 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,755,387 |
آموزش وتوزیع درآمدها | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 10، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 872، تیر 1380 اصل مقاله (612.15 K) | ||
نویسنده | ||
مصطفی عمادزاده* | ||
چکیده | ||
چندی است که طرفداران نظریه سرمایه انسانی معتقدند در بلندمدت‘بهترین راه برای تغییر در توزیع درآمدها‘سرمایه گذاری در سرمایه انسانی است که به توانمند کردن افراد جامعه دامن میزند.آنها بر این باورند که برای عادلانه تر کردن توزیع درآمدها‘باید ساختارها تغییرکند و یکی از راههای تحول در ساختارها ‘سرمایه گذاری در آموزش وکسب مهارت هاست. گری بکر و ژاکوب مینسر‘در زمینه اثر آموزش بر توزیع درآمدها مطالعه کرده اند.در این زمینه بکر معتقد است سرمایه گذاری در آموزش به توزیع عادلانه تر درآمدها می انجامد ومقدار بهینه سرمایه گذاری در آموزش را ناشی از تلاقی دو نیروی عرضه فرصتها و امکانات آموزشی قابل دسترسی وتقاضا برای سرمایه گذاری‘که متکی بر توانایی های فردی است میداند.او بر این باور است که سرمایه گذاری در آموزش تا جایی ادامه می یابد که بازده نهایی سرمایه گذاری در تحصیلات ‘ با هزینه نهایی ناشی از آن برابری کند.از سوی دیگر مینسر‘با استفاده از تابع درآمدها توضیح میدهد که علاوه بر"درآمدهای پایه"که به میزان تحصیلات بستگی ندارد ‘درآمد هر فرد تحت تأثیر هزینه های سرمایه گذاری در آموزش‘ونرخ بازده آن قرار میگیرد.هر قدر میزان سرمایه گذاری در آموزش ونرخ بازده آن بالاتر باشد‘درآمد فرد افزایش بیشتری خواهد یافت .بکر و مینسر هردو معتقدند آموزش از طریق ارتقای سطح تواناییها‘زمینه افزایش درآمدهای فردی و اجتماعی را فراهم می سازد‘واز پراکندگی در توزیع درآمدها میکاهد. مطالعات انجام شده در کشورهای توسعه یافته ودر حال توسعه‘همه مؤید همبستگی مثبت ومعنادار بین میزان تحصیلات وسطح درآمدها می باشند.از آنجا که حدود 75 درصد از درآمد افراد‘ناشی از دستمزدهاست‘ و با توجه به آن که دستمزدها به شدت تحت تأثیر میزان مهارت های کسب شده و توانایی های ناشی از آموزش قرار دارد‘به این نتیجه کلی میتوان دست یافت که آموزش به تدریج از توزیع ناعادلانه درآمدها میکاهد وپراکندگی موجود در آن را تقلیل میدهد.مطالعات انجام شده در ایران نیز نشان میدهند که آموزش تأثیر قابل ملاحظه ای بر سطح درآمدها وتوزیع عادلانه تر آن داشته است . | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ توزیع درآمد؛ سرمایه انسانی؛ سطح تحصیلات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
According to the human capital theory, the skills transmitted by schooling are held to increase worker productivity. Thus, individuals invest in education in order to raise their productivity and income: power. Investment in schooling is a function of the marginal rate of return, and the marginal interest cost of the funds used to finance them. The formal model is developed in a supply and demand framework, in which, the demand curve is downward sloping, that is additional investments yield smaller and smaller returns. The supply curve is upward sloping, under the assumption that cheaper sources of funds are used before more expensive ones. Persons with more favorable social "opportunities" (supply side) tend to invest more in schooling. Individuals with higher "ability" (demand side) also tend to invest more, as they have greater capacity to benefit from these investments. This means that the distribution of incomes is more concentrated the more unequal the distribution of the supply and demand curves. This negative correlation may stern from a positive association between "opportunities" and "abilities". Public policies are designed to alter the dispersions of the supply and demand curves, and the correlation between them. Programs to enrich the educational experiences of childern from poor and deprived families reduce the dispersion in ability. The provision of free public education, and loans for higher education, for students from low-income families also reduce the inequality in opportunity and hence the correlation between ability and access to funds. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, human capital., incomes distribution, level of education | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,774 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,127 |