تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,730 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,483 |
بررسی رفتار میان فردی معلمان با دانش آموزان مدارس راهنمایی دخترانه تهران | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 31، شماره 2 - شماره پیاپی 875، آذر 1380 اصل مقاله (605.68 K) | ||
نویسندگان | ||
زهرا بازرگان؛ ناهید صادقی* | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر رفتار وروابط میان فردی معلمان با دانش آموزان را در کلاس درس مورد بررسی قرار میدهد.نمونه این پژوهش شامل 948 نفر از دختران دانش آموز و30 نفر از معلمان منطقه 2 آموزش و پرورش تهران است .برای اندازه گیری رفتار میان فردی معلمان‘از برگردان فارسی پرسشنامه تعامل معلم (QTI) که براساس الگوی دو بعدی "لیری"ساخته شده‘ استفاده گردیده است. یافته ها نشان میدهد که معلمان با توجه به الگوی لیری خود را در بعد همکاری-مخالفت جویی (CO) ودانش آموزان معلمان خود را در بعد سلطه گری- سلطه پذیری (DS) قرار میدهند.نتایج نشان میدهد تصویری که معلمان از خود وارتباطشان با دانش آموزان در ذهن دارند با تصویری که دانش آموزان از آنان دارند متفاوت است .تصویر معلمان از خود و ارتباطشان با دانش آموزان با تصویری که آنان از معلم مطلوب در ذهن دارند چندان تفاوتی ندارد ‘در حالیکه تصویر دانش آموزان از معلم خود با تصویری که از معلم مطلوب دارند تفاوت دارد.تصویر ذهنی دانش آموزان و معلمان ازمعلم مطلوب به هم شبیه است. | ||
کلیدواژهها | ||
تهران؛ دانش آموزان دختر؛ دوره راهنمایی تحصیلی؛ رفتار میان فردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The persent research examines interpersonal teachers behavior in their classroom. To study the issue, the Farsi version of the Questionnaire of Teachers Interaction(QTI) based on the Leary's model of linteraction was used. The sample consist of 948 students(girl) from Tehran's guidance schools and 30 teachers. The questionnaire has satisfactory reliability and there is confirmation as to the validity of the instrument. The research findings show that teachers consider themselves more to be in the cooperation-opposition dimension of communication while their students believe that they are in the dominance - submission dimension. students view their teache:r consequently as strict, leader, admonishing, helping and friendly but also dissatisfied and uncertain. Teachers believe that they offer freedom and give responsibility to their students. They view themselves as helpful and friendly but not blaming and dissatisfied. The findings also show that the teachers conception of their interaction with students differs from students conception. Teachers do not consider their communication style much different from that of ideal teachers while their students have different views. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
girls, guidance schools, interpersonal behavior, teachers, TEHRAN | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,705 |