![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,689,849 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,919,165 |
جایگاه نظریه های تربیتی در عمل معلم | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 31، شماره 2 - شماره پیاپی 875، آذر 1380 اصل مقاله (463.87 K) | ||
نویسندگان | ||
خسرو باقری؛ شهین ایروانی* | ||
چکیده | ||
معلم فردی آموزش دیده است که برای راهنمایی وجهت دهی تجارب آموزشی دانش آموزان رسماً مامور گردیده است .وی آخرین حلقه در فرآیند عملی سازی نظریه های تربیتی وواسطه نظام آموزش وپرورش ودانش آموزان است . کار معلم دارای ویژگی های نظام مندی وماهیتی کل گرایانه‘پیچیدگی‘عدم تعیین‘کثرت عمل‘محدودیت زمانی‘دخالت اخلاق وتعاملات اخلاقی‘ونیاز به عقلانیت است .برخی نظیر آیزنر تدریس را هنر و برخی نظیر دیوید کار آنرا باداوریهای اخلاقی که تدریس را به عقل عملی ملحق میسازد عجین میدانند.با این وصف‘اکثر صاحبنظران عمل معلم را نیازمند نظریه میشناسند واین نیاز را درجهات متفاوتی بیان مکنند.اما انچه باعث میشود که آموخته های معلمان مطابق اظهاراتشان در میدان عمل چندان کارآ نباشد عبارتنداز:1)معلمان عموماً نگرش واقع بینانه ای نسبت به نظریه ها ندارند؛2)معلمان نسبت به نظریه ها تعلق خاطر نمی یابند؛3)معلمان با موقعیتهایی که نظریه ها باید مورد استفاده قرار گیرند آشنایی کافی ندارند. برای رفع اشکالاتی از این دست است که موضوع تربیت معلم نیازمند توجهی عمیق و همه جانبه است . | ||
کلیدواژهها | ||
عمل تربیتی؛ معلم تدریس؛ نظریه تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
We can define teachers as educated persons whose formal responsibl is guiding students' educational experiences. Teachers are the last ring in the process of implimenting educational theories and they are the intermediator between educational system and students. Teacher practice has many characteristics. It is systematized, unanticipatable and abundant. It has holistic definition, complexity and limited on time; and it needs morality and intellect. Some specialists as Eizner knows teaching as an artistic activity and some as Carr relates it to moral judgements and phronesis. But most of educationalists believe that teacher practice needs theory and explain it in several ways. Carr explains it as an intermediator relation. It means he bielive that professional practice arises from professional understanding and this arises from theories. Eizner believes theory helps to apply art of teaching. But teachers notice a gap between theories they instructed and their practical needs in classroom. It is right, because: first, teachers logical attitude about educational theories; second, teachers don't believe and don't accept the theories and third, theories. for solving this difficulties, educationalists must consider and study the teacher education topic reflectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational practice, Educational theories, Teacher Teaching | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,655 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,933 |