![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,689,907 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,919,227 |
رقابت یا رفاقت در کلاس درس | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 31، شماره 2 - شماره پیاپی 875، آذر 1380 اصل مقاله (510.9 K) | ||
نویسنده | ||
محمدرضا کرامتی* | ||
چکیده | ||
مقاله‘حاضر‘با بررسی جوانب مختلف((رقابت ))‘ضرورت ایجاد ((رفاقت ))در کلاس درس را مورد تأکید قرار میدهد.ایجاد رقابت در میان دانش آموزان ومقایسه آنها با یکدیگر موجب حسادت‘احساس حقارت ‘تضعیف عزت نفس‘وشوق یادگیری میشود.زمانی که این نوع رقابت با تشویق و پاداش توأم گردد‘آثار منفی آن به مراتب بیشتر میشود.برای اینکه فراگیران با توجه به قابلیت های منحصربه فرد خود رشد کنند ویادگیری در محیطی انسانی صورت گیرد‘باید رقابت بیرونی به رقابت درونی ورفاقت تبدیل شود.بررسی ها نشان میدهد که رویکرد یادگیری مشارکتی در این زمینه مؤثر بوده است ؛کار گروهی‘همفکری ومشورت دانش آموزان با یکدیگر‘ارتباط نزدیک معلم با شاگردان وراهنمایی آنان‘واحساس مسئولیت فردی و گروهی از مشخصه های مهم یادگیری مشارکتی هستند.این امر علاوه بر تقویت روابط عاطفی‘رشد مهارت های کلامی‘ارتباطی وفکری‘در پرورش حس مسئولیت اجتماعی‘افزایش موفقیت تحصیلی وعزت نفس شاگردان تأثیر بسزایی دارد.اجرای این رویکرد ‘مستلزم همکاری خانه با مدرسه‘توانایی معلم در اداره کلاس‘برنامه ریزی دقیق وتناسب عناصر نظام آموزشی با یکدیگر است . | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموز؛ رفاقت؛ رقابت؛ یادگیری مشارکتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This essay emphasizes the necessity of establishing "friendship" in the classroom by studying different aspects of "competition". Establishing competition among students and comparing them to each other leads to jealousy, feeling of inferiority, weakening of self- esteem and learning desire. When this kind of competition links to encouragement and reward, its negative traces will increase remarkably. To develop learn en: capabilities and to occur learning in a humanistic environment, we must shift external competition to internal competition and friendship. Studies show that cooperative learning approach has been effective in this field. Teamwork, thinking and consulting of students together, feeling of social and individual responsibility and close relationship of teacher with students are the most important features of cooperative learning. In addition to reinforcing affective relationship, development of verbal, communicative, and mental skills, it has a condign effect on increasing the feeling of social responsibility, academic achievement and students' self-esteem. Performing this approach needs cooperation of home and school, ability of teacher in class management, exact planning, and appropriateness of educational system clements. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
classroom, Competition, friendship | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,854 |