
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,902,915 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,952,902 |
بررسی فرایندتحول مراحل مختلف هویت جنسی در کودکان 2تا7سال | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 31، شماره 2 - شماره پیاپی 875، آذر 1380 اصل مقاله (478.64 K) | ||
نویسندگان | ||
سیامک سامانی؛ دکتر محمد خیّر* | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی فرایند تحول مراحل مختلف هویت جنسی در کودکان بود.بدین منظور 117 نفر از کودکان 2 تا 7 ساله در مرکز پیش دبستانی ودبستانی دانشگاه شیراز انتخاب ومورد مطالعه قرار گرفتند.سپس با استفاده از مصاحبه به گردآوری اطلاعات در مورد سطح رشد هویت جنسی کودکان پرداخته شد.فرایند مصاحبه شامل 10 سؤال بود که سه سؤال در باب هویت جنسی‘سه سؤال در باب ثبات جنسی‘وسه سؤال دیگر نیز در مورد استواری جنسی بود.سؤالها در سه گروه موضوعی مختلف طبقه بندی گردید:1)خودکودک‘2)همسال همجنس‘3)همسال غیر همجنس. سؤال دهم مصاحبه نیز درمورد قضاوت کودک درباره نحوه شناسایی وتشخیص جنسیت توسط کودک بود.یافته های پژوهشی حاکی از آن است که کودکان در جریان تحول جنسی به ترتیب سه مرحله هویت جنسی‘ثبات جنسی‘واستواری جنسی را پشت سر میگذارند.کودکان در جریان تحول جنسی ابتدا در مورد خود‘سپس در مورد همسال همجنس‘وسپس در مورد همسال غیر همجنس این مراحل را اکتساب میکنند.کودکان 6تا7ساله نیزدر قضاوت درمورد نحوه تشخیص جنسیت ‘به نقشهای جنسی بیشتر از دیگر گروههای سنی اشاره داشتند.همچنین این تحقیق نشان میدهد که رشد هویت جنسی از فرایند رشد شناختی تبعیت میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
استواری جنسی؛ ثبات جنسی؛ طرحواره جنسی؛ کودک؛ هویت جنسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The main aim of the present research was to study the process of gender identity development in children. The sample of the study included 117 children between 2-7 years old, that were chosen from preschool and elementary school centers of Shiraz University. Interview was used for data collection. In this interview 10 questions were used regarding gender identity development. Gender identity development composed of three stages: the first stage was gender identity (3 questions), the second stage was gender stability (3 questions) and the third stage was gender constancy ( 3 questions). The contents of the above questions concerning the child's gender identity in three areas: him/herself , the child's peer of the same sex, and the child's peer of the opposite sex. The tenth question was about the child's judgement for gender identification. The results showed that the gender identity development followed a sequential development, gender identity, gender stability, and gender constancy. This sequence is occured at first for child him 1 herself, then child's peer of the same sex, and finally for child's peer of the opposite sex. Also children aged 6-7 years, in comparison with other children, mostly emphasized on the sex role in order to identify the gender. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
child development, gender schema | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,298 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,796 |