تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,906 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,767,101 |
مقایسه مقبولیت راهبردهای افزایش انگیزش پیشرفت نزد معلمان و دانش آموزان | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 0 - شماره پیاپی 910، تیر 1379 اصل مقاله (764.57 K) | ||
نویسندگان | ||
زهره سرمد؛ رحیم یونسی؛ مهدی شجاعی* | ||
چکیده | ||
در مقاله حاضر یافته های دو مطالعه گزارش شده است .در مطالعه 1 مقبولیت شش راهبرد افزایش انگیزه پیشرفت (تعیین هدف‘یادگیری مشارکتی‘یادگیری درحد تسلط‘جهت گیری تبحری‘پیشنهادهای مربوط به تکلیف و حق انتخاب)دانش آموزان و تناسب آنها با سه سطح از پیشرفت تحصیلی (پایین‘متوسط و بالا)نزد معلمان سه مقطع تحصیلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.درهر سه پایه تحصیلی جهت گیری تبحری بیشترین و حق انتخاب کمترین مقبولیت را داشت.تناسب راهبردها برای سه سطح از پیشرفت تحصیلی نیمرخ مشابهی نداشت.برای دانش آموزان قوی‘راهبرد حق انتخاب و جهت گیری تبحری بیشترین وتعیین هدف کمترین تناسب را نشان داد. برای دانش آموزان متوسط و ضعیف جهت گیری تبحری بیشترین و حق انتخاب کمترین تناسب را نشان داد. در مطالعه2 مقبولیت همین راهبردها نزد دانش آموزان برحسب پایه تحصیلی(راهنمایی‘دبیرستان)جنس و پیشرفت تحصیلی(بالا‘متوسط‘پایین)بررسی شد. در دختران‘یادگیری مشارکتی و پیشنهادهای مربوط به تکلیف در راهنمایی و جهت گیری تبحری و تعیین هدف در دبیرستان بیشترین مقبولیت را داشت . در پسرها ‘ حق انتخاب در دبیرستان مقبولتر از راهنمایی و پیشنهادهای مربوط به تکلیف در راهنمایی مقبولتر از دبیرستان بود. تناسب راهبردها برای سطوح مختلف پیشرفت تحصیلی از نظر معلمان با مقبولیت راهبردها نزد دانش آموزان همخوانی نشان نمیداد. احتمالاً یکی از دلایل عمده این عدم همخوانی ناآشنایی معلمان با این راهبردها است . برای آشنایی بیشتر معلمان باکارکرد این راهبردها پژوهشی پیشنهاد شده است . | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش پیشرفت؛ شاگردان؛ معلمان؛ مقبولیت راهبردها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In this article the findings of two studies have been repoted: In the study 1 teachers' acceptance of six strategies for increasing students' achievement motivation (goal setting (OS),cooperative learning (CL), Mastery learning (ML), mastery goal orientation (MOO) task-related comments (TRC), and task choice (TC» according to grade level; and the appropriateness of these strategies for these levels of school achievement (high, average, and low) were investigated. In all three grades, MOO had the most and TC had the least acceptance. Appropriateness of strategies for the three levels of school achievement did not show a similar profile. For high achievers, TC and MOO were the most and OS was the least appropriate. For low and average achievers, MOO was the most and TC was the least appropriate. In study 2, students' acceptance of the above strategies, were investigated according to grade level (middle and high school), sex and school achievement. According to girls. CL and TRC had the most acceptance in middle school, whereas in high school, MGO and GS had the most acceptance. According to boys, TC was more accepted in high school than in middle school , whereas TRC was more accepted in middle school than in high school . Appropriateness of strategies according to teachers for the three levels In comparison of parents of north and south, Juveniles of northern parents have more independence, signigicant beliefs than southern Juveniles, on the other hand, parents of north part have better relations with their Juveniles friends. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attitude, educational system, juveniles, parents | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,598 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,446 |