تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,414 |
امکان و فرایند تربیت مدنی در ایران | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 0 - شماره پیاپی 910، تیر 1379 اصل مقاله (597.59 K) | ||
نویسنده | ||
خسرو باقری* | ||
چکیده | ||
تربیت مدنی یکی از فروع بحث از جامعه مدنی است .همچون مفهوم جامعه مدنی‘تربیت مدنی نیز از جهت امکان وقوع در جامعه ما‘مفهومی چالش برانگیز است.در پاسخ به این چالش‘تحلیل هر دو مفهوم ضروری است.جوهره اساسی مفهوم جامعه مدنی را باید در برقراری توازن میان اقتدار و مسئولیت دولت جستجو کرد؛چنانکه جوهره اساسی مفهوم تربیت مدنی نیز در فراهم آوردن قابلیت هایی در افراد برای ایفای نقش در برقراری این توازن جلوه گر میشود.با توجه به این تحلیل‘ازحیث نظری‘انجام تربیت مدنی در جامعه ما ممکن محسوب میشود زیرا توازن میان اقتدار و مسئولیت دولت‘از جهت فرهنگ دینی ما نیز پذیرفتنی است . از حیث عملی نیز میتوان تربیت مدنی را ممکن شمرد زیرا با این که شکل گیری فرهنگ مدنی مستلزم تدریج است ‘تعلیم و تربیت ‘با بهره وری از تجربیات بشری‘عهده دار کوتاه کردن راه ها و حتی تصحیح آنهاست.با این حال‘تربیت مدنی فرایندی دارد که طی آن با فراهم آمدن توانایی ها و قابلیت هایی شناختی‘عاطفی و عملی در افراد‘زمینه وقوع توازن مذکور مهیا میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آزادی؛ تربیت مدنی؛ جامعه مدنی؛ فرهنگ مدنی؛ مسئولیت دولت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Civic education is one of the derivatives of talking about civil society. Like the concept of civil society, civic education is also a challenging concept with regard to the possibility of its occurence in Iran. In response to this challenge, it is necessary to analyis the two concepts. The basic essence at civil society needs to be sought in the balance between the state's authority and its responsibility, as the basic essence of civic education appears in providing capabilities in individuals for playing the- role needed for shaping the balance. With regard to this analysis, theoretically the occurence of civil society in our society is possible because the balance between the stats's authority and responsibility is acceptable according to our religious culture. Practically, also, civic education could be possible because education, using the human experiences, lessens the paths to be passed and even corrects them, Nevertheless, civic education had a process during which the background for the occurrance of the balance is provided by preparing cognitive, emotional and practical capacities and capabilities in the individuals. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
civic culture goverment's responsibility, Civic education, Civil society, emancipation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,818 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,365 |