تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,104,740 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,210,508 |
علیت در حکمت اسلامی | ||
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 12، دوره 69، شماره 0 - شماره پیاپی 911، تیر 1380 اصل مقاله (549.48 K) | ||
نویسنده | ||
منصور ایمانپور* | ||
چکیده | ||
این مقاله در صدد پاسخ به این سؤال است که اصل علیّت با کدامیک از نظامهای فلسفی « اصالت ماهیت»،«تباین موجودات» و «تشکیک وجود» سازگار است؟ و در صورت ابتناء آن به تشکیک وجود چه حکم و تفسیری پیدا می کند؟ جهت پاسخ به پرسش یاد شده باید گفت که علیّت مورد بحث در اینجا همان رابطة وجودی ذاتی میان دو چیز است و فلاسفة اسلامی جهت کشف و اثبات آن، سه راه در پیش گرفته اند: 1) اثبات آن با استناد به ممکن بالذات بودن ماهیت؛ 2) بدیهی اولی دانستن علیّت؛ 3) کشف حضوری آن از طریق وابستگی حالات نفسانی به نفس و تعمیم آن به حوزة بیرون از نفس با توجه به ابتناء هر برهانی به قبول اصل علیّت، نمی توان برهانی اقامه کرد، لذا طریق بداهت طریقی موجه است. علیّت به معنای مذکور، با هیچ یک از نظامهای اصالت ماهیت یا تباین وجودات به دلیل نبود رابطة ذاتی عینی میان متباینات، سازگار نبوده و فقط با تشکیک وجود، هماهنگ است و در این نظام نیز با توجه به عینیّت حقیقت علیّت با وجود علت، و عینیت حقیقت معلولیّت با وجود معلول، وجود معلول؛ عین فقر و ربط به وجود علّت و در واقع وجود علّت و معلول همان وجود مستقل و رابط است. | ||
کلیدواژهها | ||
تجلّی؛ تشکیک وجود؛ جاعل؛ جاعل بالذات؛ ربط بالذّات؛ علت؛ علیّت؛ مجعول؛ مجعول بالذات؛ معلول | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The question that the principle of causality, i.e, the existential, essential relation between two things, is in compatibility with which one of such philosophical systems as "principiality of quiddity " ,"difference of existents", and "grad ability of existence" is to be answered in this essay. To do so, the writer explains three ways followed by Muslim philosophers in order to explore and prove such principle. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,769 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 940 |