تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,124,220 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,232,594 |
بررسی و مدلسازی پایداری سمتی خودرو | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 9، دوره 33، شماره 2 - شماره پیاپی 961، شهریور 1378 اصل مقاله (300.81 K) | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا حائری یزدی؛ عباس احمدی* | ||
چکیده | ||
با توجه به اینکه صنعت خودرو بعنوان پایگاهی برای تجلی آخرین دستاوردهای تکنولوژی در دنیای امروز شناخته شده است , بحث و تحقیق در مورد خودرو همواره مورد توجه محققین می باشد. در این تلاش نیز با بهره گیری از تحقیقات قبلی , رفتار دینامیکی خودرو مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله مدل تایر غیر خطی در نظر گرفته شده است. تغییرات نیروهای عمودی و جانبی تایرها برحسب زمان در هنگام عبور خودرو از قوس و تاثیر سیستمهای مختلف فرمان بر پایداری خودرو مورد بررسی قرار گرفته است.در انتها نظر به اینکه یکی از مهمترین بحثهای رایج در زمینه خودرو, بحث فرمانپذیری می باشد و از جمله تدابیر بسیار موثر بر پایداری خودرو , کنترل فرمانپذیری آن است و بحث پایداری و فرمانپذیری جدا از هم نمی باشند, دو سیستم چهار چرخ فرمانپذی (4WS) جهت بهبود پایداری پیشنهاد شده با یکدیگر مقایسه شده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
پایداری؛ تایر؛ فرمانپذیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The vehicle response to specific steering performance inputs is called directional response and is an important performance mode, which determines the stability of the vehicle. In this paper the dynamic behavior of a vehicle to various inputs and under different circumstances has been studied. In simulating the dynamic behavior of the vehicle, the most effective element for the validity of the simulation results is the dynamic model of the tire. Therefore a complete vehicle model which consists of the Roll, Yaw and the lateral movements of the vehicle and considering non-linear behavior for the tire has been derived from thorough study on directional stability. In the selected model of tire, lateral and longitudinal product forces in the tire are a function of instantaneous vertical load, slip angle and the physical characteristics of the tire such as pressure, width and so on. Solving the non-linear differential equations, the effect of venous parameters such as the suspension system, tire characteristics, forward velocity, wind speed, etc. has been discussed. Finally, since the control of handing is directly related to the stability of a vehicle, and generally handling and stability of a vehicle, could not be discussed separately, a comparison of three different steer angle control systems have been made. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,765 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 887 |