تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,500 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,289 |
نظری اجمالی به مبحث وجود ذهنی | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 16، دوره 156، شماره 0 - شماره پیاپی 967، دی 1379 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نویسنده | ||
دکتر حسین غفاری* | ||
چکیده | ||
معرفت شناسی، به عنوان بحثی مستقل در کتب فلاسفه پیشین مطرح نبوده است و تنها بعد از فلسفه کانت است که این بحث به عنوان یک رشته مستقل آمده است و حتی در پاره ای موارد- مانند خود فلسفه کانت- به عنوان تنها بحث فلسفی ممکن مطرح شده است . در فلسفه اسلامی نیز اگر چه باب مستقلی تحت این عنوان به چشم نمی خورد ولی اصول مباحث معرفت شناسی در ضمن دیگر مباحث فلسفی مطرح گردیده است . یکی ازمباحث اصلی در فلسفه اسلامی که ربط وثیقی با مباحث عمده معرفت شناسی دارد بحث وجود ذهنی است. مقاله حاضر با بیان یک برهان تحلیلی از فلاسفه اسلامی درباره واقع نمایی علم آغاز می شود و سپس به بیان سه نظریه مشهور در بین حکماء و متکلمین اسلامی می پردازد این سه نظریه عبارتند از: 1-قول به اضافه2-نظریه اشباح3-نظریه وجود ذهنی.پس با تبیین هر یک از این نظریات ‘از نظریه وجود ذهنی به عنوان نظریه مورد اعتقاد عموم حکمای اسلامی یاد میکند‘ونهایتأبه بیان استدلال فلاسفه اسلامی موسوم به قضایای حقیقه می پردازد که به موجب آن اگر قائل به نظریه وجود ذهنی و تطابق کامل میان ذهن و خارج نشویم ناگزیر قضایای حقیقه را که قضایای بنیادی تشکیل دهنده کلیه علوم نظری می باشند از دست خواهیم داد. | ||
کلیدواژهها | ||
تطابق ماهوی؛ قضایای حقیقه؛ قول به اشباح؛ قول به اضافه؛ معرفت شناسی؛ واقع نمایی علم؛ وجودذهنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Epistemolo, had never been regarded as an in defendeni subject before Kant, and it was oniy after him, that it, became a separate branch and a subject for philosophical discussions, in the Islamic philosophy, nevertheless the main pthtciles of EpLvtimolo’ had been discussed implicitly within other discussios. The present essay, starting, from an explenation of analytic argument about realistic iheoty of knowledge’ goes on wit/i the exposition of three theorms among theologians and philosopher of Islam about the nature of knowledge. The first discussed theoiy sees knowledge as the mere relation between subject and object, and the second states, thai knowledge is an idea of the object in the mind of man, though not as a perfect idea, hut as an approximate form, this theorm is called “The theoty of shades”, i.e. relativism theoty in the end, the chosen theoty of Islamic philosophers which is called the theoty of mental existence that is (lie corresponding the oty of knowledge is discussed as the one chosen by ivlamic philosophers | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Corresponding theory, Episiernolo, Menial existence, mental existence, relation theory of knowledge Shades Theory of Essence, Verities proposition | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,279 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 981 |