تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,973 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,819 |
جامعه شناسی زبان وتوانش های زبانی فراگیرندگان زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 30، دوره 156، شماره 0 - شماره پیاپی 967، دی 1379 اصل مقاله (684 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر علی افخمی* | ||
چکیده | ||
فراگیری یک زبان در محیط خارجی که امکان بکارگیری زبان را بسیار کاهش میدهد با مشکلات زیادی مواجه است . به عنوان مدرس زبان های خارجی ملاحظه می نمائیم که دانشجویان این رشته بیشتر وقت خود را صرف حفظ کردن لغات و متون نوشتاری می کنند وکمتر مجالی برای به کارگیری این عناصر زبانی(آموخته های خود)در موقعیت های واقعی پیدا میکنند و این امر باعث می شود که دانشجویان اصل توانش ارتباطی را فراموش کنند و در این زمینه موفق نباشند‘بعبارتی دیگر در کلاس های درس قواعد و هنجارهای فرهنگی اجتماعی حاکم بر زبان کنار گذاشته می شود و صرفأ قواعد گرامری و واژگان و احیانأ تلفظی خاص تدریس می گردد. در این تحقیق سعی بر آن است که برآوردی از موفقیت و توانایی دانشجویان ایرانی را در حوزه توانش ارتباطی بعمل آوریم. | ||
کلیدواژهها | ||
توانش ارتباطی؛ توانش زبانی؛ جامعه شناسی زبان؛ زبان خارجی؛ زبان دوم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Learning a new language is a difficult job, especially when it is to be carried out in a foreign language situation: the reason being that a foreign language situation” provides language learners with little authentic communication in the foreign language. As experts, we have noticed that most language learners spend most of their time doing written exerises , memorizing words and preparing for exams rather than writing lettres, reading newspapers, and speaking in or listening to the foreign language. Such a situation deprives most language learners of acquiring the optimal ability in communicating correctly in the foreign language: by “communicating” I mean a kind of communication which is both linguistically correct (according to the rules of grammar) and sociolinguistically appropriate (according to the social rules of the society in which the language is spoken). This , in turn , results in language learners’ ignorance of the social and cultural rules of the foreign language. Obviously, this kind of social and cultural ignorance can be a big obstacle in the way of successful communication. This study tries 10 assess Iranian EFL learners’ success in learning the sociolinguistic aspect of English as well as its linguistic aspect. I would like to thank Mr. Seyed MASOUD HADI SEYED HOSSEINI FARD without hic contribution his research could not have been successfully completed. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,467 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,306 |