تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,089,600 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,192,940 |
روابط متقابل فرهنگ و تمدن ایران وهند- و سهم اندیشه های عرفانی | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 23، دوره 155، شماره 0 - شماره پیاپی 979، مهر 1379 اصل مقاله (542.23 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر غلامعلی آریا* | ||
چکیده | ||
دراین مقاله سعی براین شده است که روابط همه جانبه ایران و هند و خصوصأ روابط متقابل فرهنگی این دو کشور را مورد بررسی قرار دهیم. هرچند که مردم ایران وهند چه در زمینه تاریخی وادبی و چه در زمینه معماری و هنر و موسیقی روابط تنگاتنگی داشته اند اما در این مورد سهم اندیشه های عرفانی بسیار در خور توجه است . از این نظر در این مقاله بیشتر به تأثیرات متقابل تفکرات عرفانی هند وایران اسلامی پرداخته شده است . لیکن متأسفانه این رابطه بسیار نزدیک‘ پس از عصر بابریان رو به ضعف نهاد و امیدواریم که بار دیگر در اثر کوشش فرهنگ دوستان هردوکشور‘این روابط فرهنگی از نو احیاء گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آثار عرفانی؛ دین سیک؛ روابط متقابل؛ زبان؛ قرابت نژادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
It is to the point to start my speech with a beautiful statement of "Javahar Lal Nehro" , Indian former prime ministry that: 'Among many people and races who had relations with India, and have penetrated their life and culture, the oldest and most stable were Iranians. The discoveries of the archeology in HARAPA and MOHANJODARO and IRAN plateau prove that the background of their relations is more than five thousand years. Since the imigration of ARYANs to Iran and India they had common religion and language for long centuries which it has been mentioned in RIGVEDA about Iran and A VESTA about India. This relation had been continued in all fields from the time Hakhamaneshian until Susanian dynsty including architecture, painting, music and also the translation of Kelilieh - 0 - Demneh to Pahlvi. In the period of Islamic it was not the Arab fighters who spread Islam in India but the pious suphis could relate mutual relation with the people of India based on their common old culture. Ebrahim Adham and other suphists (Mystics) of KHORASAN were influenced BODAISM. HOSSEIN-E-MANSUR-E-HALAJ was enthusiastic in MONISM during his jurney to India. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,788 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,137 |