تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,700 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,038 |
اولویت ها و حساسیت ها در مدیریت امام علی (ع) | ||
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 3، دوره 53، شماره 0 - شماره پیاپی 985، تیر 1380 اصل مقاله (455.11 K) | ||
نویسنده | ||
ابراهیم نزهت* | ||
چکیده | ||
متن حاضر نگرشی مجدد در زمینه نگرش و عمل مردی بزرگ در عرصه مدیرت است که جهان امروز بیش از هر زمان به او نیازمند است. طراوت و تازگی عملکرد او هماند قرآن ، همچنان فراتر از زمان و مکان برای همه آزاد اندیشان و بخصوص پیروانش دلنشین خواهد بود. این مقاله برخی از اولویت ها و حساسیت های رهبر فرزانه ای را توضیح می دهد که پس از یک ربع قرن مظلومیت رسماً حاکم شد، اما در جامعه ای که گرفتار همان بلیه ای بود که پیامبر (ص) در آغاز کارش با آن روبرو گردید. توحید، آزادی،بندگی خدا،عدالت،حق، مساوات،حهاد،ایثار،و کرامت انسان و... دیگر ارزش و رنگ عصر پیامبر (ص) را نداشت. چهره ارزشی جامعه رنگ باته، و دنیا گرایی وجه غالب در زندگی مردم گشته بود. علی(ع) به شرطی حکومت را بدست گرفت که بر اساس قرآن و سیره پیامبر، لسفه حکومت را که اجرای عدالت است تحقق بخشد وگرنه حکومتی که ابزار تحقق حق و عدل نشود، ارزش آن از دیدگاه او کمتر از کفش کهنه خواهد بود. امام حساسیت خود را در حفظ بیت المال ، بیش از هر تخلف فردی و اجتماعی دیگر نشان داد. از دید او، گزینش مدیران و کارگزاران شایسته و توزیع عادلانه منزلت ها، کمتر از توزیع عادلانه اجناس و کالاها نبود. او در حسابرسی و ارزشیابی مدیرانش تا آنجا پیش می رفت که حتی حضور یک مدیر را کنار سفره ای اشرافی تحمل نمی کرد؛ او چتر نظارتی خود را چنان گسترانیده بود که قاضی دوران حکومتش را بخاطر خرید خانه ای، مورد بازجویی قرار داد. امام علی(ع) حساسیت خود را درباره کرامت انسان کتمان نکرد، و از کرنش انسان ها در برابرش انتقاد نمود که اینگونه احترام به من، باعث خفت شما خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
اصول گرایی؛ اولویت ها؛ توزیع عادلانه ثروت ها؛ توزیع عادلانه منزلت ها .؛ حساسیت ها؛ سیره پیامبر(ص)؛ عدالت؛ فلسفه حکومت؛ نظام فکری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The present investigation expounds the views and decisions of a great figure in the management arena highly needed in the present world. The novelties in his action, which trascend the time and place as the Holdy Ouran does, arc informative and instructive for all free-thinkers particularly his followers. The present article explains some of the priorities and sensitivities of the wise leadership of Imam Ali that, after a quarter century of oppression, were established in the circumstances where the society was embroiled in factionalism as the Prophet Mohammad (SA) confronted at the outset of his mission. Monotheism, divine worship, freedom, justice, right, equality, jihad, self-sacrifice, human dignity and ... did not have the same merit and significance as those of the Prophet's (SA) era. The spiritual values had degraded, and temporal desires had dominated in the society. Imam Ali (SA) took up the reins of government to rule on the basis or the Qoranic precepts and prophetic practices to realize justice. If the governance did not lead to the administration and realization of justice, it would be a tinker's cuss from the viewpoint of Imam Ali. Imam Ali also demonstrated extreme sensitivity towards the pretection of public treasury compared with other wrongdoings. From his point of view, the recruitment of qualified managers and practitioners and fair distribution or managerial positions were no less important than the fair distribution of goods and commodities. In his value judgement system, Imam Ali even had a low tolerance for a manager (an Islamic local ruler) to sit at an extravagant course of meal. He had held so firm a span of control over his terriotry that he took a judge to task over the purchase of a house during his tenure. Further, he did not conceal his sensitivity to the dignity of human beings and decried the persons who knelt in homage before him for he believed that such homage would result in their humiliation. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,025 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,190 |