تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,480 |
تعداد مقالات | 70,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,021,006 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,254,688 |
کارگردان و گزینش نشانه ها در تئاتر | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 0 - شماره پیاپی 992، اسفند 1380 اصل مقاله (491.04 K) | ||
نویسنده | ||
افسانه هنرور* | ||
چکیده | ||
نشانه شناسی، بررسی علمی نشانه و کارکرد آن می باشد. مطالعات نشانه شناسی درام و تئاتر از اواخر دهه هفتاد با کیر الام، تادیوس کوزان، آن برسفلد، آندره هلبو و مارکو مارینیس آغاز شده است. آنها نحوه ایجاد معانی و ارتباط آنها را از طریق نظامی از نشانه های تاویل پذیر بررسی می کنند. نظامی که تماشاگر را نیز چون یک دلالت کننده به حساب می اورد. نشانه شناسی شیوه نگرش جدیدی را پیش روی کارگردان می گشاید و وی را موظف می کند تا چگونگی ارائه دلالت کننده ها را کنترل نماید و اطمینان حاصل کند که نظام های نشانه ای ، هم به تنهایی و هم در ارتباط با سایر نظام ها به درستی عمل می کنند. در این رویکرد ، کارگردان با تأکید یا عدم تأکید بر نظام های نشانه ای مختلف، سبک ها و ژانرهای متفاوتی را ایجاد می کند. این مطالعه ، نقش کارگردان به عنوان گزینش گر ، سازمان دهنده، ترکیب کننده و وحدت دهنده نشانه های دیداری و شنیداری را بررسی می کند. و با یافتن ارتباط بین نحوه گزینش ، توزیع، تأکید و ارزش گذاری نشانه های منفرد یا نظام های نشانه ای ، با فرآیند تشکیل معنا، یا بی معنایی ، سعی در ارائه راهکارهای مناسبی برای کنترل دریافت تماشاگران دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دریافت؛ رمزگان؛ متن اجرایی؛ متن دراماتیک؛ میزانسن؛ نشانه؛ نظام های نشانه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Semiotics is the scientific study of signs and sign functions. In the late seventies, Keir Elam, Tadeusz Kowzan, Anne Ubersfeld, Patrick Pavis, Andre Helbo and Macro de Marinis began to define semiotics of theatre and drama. They focus on the semiotics inquiry into how meaning is created and communicated through system of encodable and decodable signs. Semiotics is opening up a new way of practices and possibilities of see¬ing. It has paid attention to spectator, as a receiver and as a signifier. How signifiers are presented for being read by the audience is the ultimate responsibility of the director. This study is an exploration of the director's role as selector, constructor, composer and unifier of the audio-visual signs. One of the most important responsibilities of the director is to ensure that the sign-systems are operating properly, either in isolation or in relation to other systems. Emphasizing on each sign-system affect the style, genre and meaning of performance. This study aimed at discovering the relation of selection, development, and evaluation and emphasizing on a single sign or on sign-system as well as the process of meaning construction or incomprehensibility of perfonnance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Code, Dramatic text, Mise-en-scene, Performance text, Sign, Sign-systems | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,217 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,414 |