تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,684 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,451 |
فلسفه در نظر ابن خلدون | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 29، 159-158، شماره 0 - شماره پیاپی 994، شهریور 1380 اصل مقاله (417.94 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر رضا سلیمان حشمت* | ||
چکیده | ||
درباره ابن خلدون ‘ مستشرقان ‘ عربها و ایرانیان بسیار گفته و نوشته اند و چنانکه مشهور است ‘ به استناد آراء و اقوال او در((مقدمه )) ‘ گاهی وی را پیشرو و پیشاهنگ در فلسفه تاریخ و جامعه شناسی خوانده اند ‘ اما پیش از التفات به برخی شباهت ها یا اشتراک نظرها و تواردها میان او و فلاسفه تاریخ و جامعه شناسان ‘ لازم است به مبادی و اصول اندیشه های او توجه و به مقدماتی رسیدگی کنیم که با آن اصول ومقدمات امکان ورود او به مباحثی که طرح کرده ‘ فراهم آمده است . بدون این توجه ‘ بی تردید فهم آرای ابن خلدون ممکن نمی شود و چه بسا شباهتها ما را به ورطه خطاهای بزرگ درافکند . ابن خلدون سنت متداول ومرسوم فلسفه را در حوزه طبیعیات برای دنیا و آخرت بی فایده و در قلمرو الهیات آن را از دستیابی به معرفت مجردات عاجز دانسته است . مع ذلک ‘ به قواعد منطق و برهان ارسطو اعتقاد دارد و عجیب آنکه بر آن شده است تا برهان را در حوزه ای به کار بندد که تا پیش از آن هرگز آن را از اقسام حکمت برنشمرده اند ‘ این حوزه ‘ حوزه تاریخ است . | ||
کلیدواژهها | ||
توفیق و سازگاری؛ عصبه؛ علوم حکمی فلسفی؛ علوم نقلی وضعی؛ عمران؛ مدینه فاضله | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
It was already discussed so much about Ibn Khaldun (1332-1406 A.D.) and in respect of his famous introduction, Muqaddimah, it is often attributed to him being pioneer of philosophy of history and even sociology. But without respect to the similarties, it is necessary first to examine the principles of his thoughts by which he could come to the field of his views. Without it, the danger oj misunderstanding and misinterpretation is obviously inevitable. According to him, the current tradition of philosophy in the domain of natural philosphy is useless Jor the world and the world after, and in the domain oj philosophical theology ceases to attain the knowledge of the separates. Generally speaking, philosophy is not able to secure the proJessed happiness. Still, he belived the Aristot/aian logic bUt strived to apply the demonstrative method oj classical logic in the realm that it had never been considered as a branch oj philosophy before. This realm is history.History, as he says, has two aspects. The apparent aspect of history is the reports aboUt the past, but the hidden and deaper aspect of history is to examine the possibility and impossibility oj the co1l1ents of the repo"s. This Knowledge in respect oj its subject, i.e.,civilization and omrall, is called elm-alomran. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,182 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,085 |