تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,118 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,219,035 |
پرتو حسن در شرح حدیث صورت | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 34، 159-158، شماره 0 - شماره پیاپی 994، شهریور 1380 اصل مقاله (615.09 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر محمدحسن فؤادیان* | ||
چکیده | ||
درحدیث است که رسول خدا (ص)فرمودند((ان الله خلق آدم علی صورته )) یعنی خدای آدمیان را بر صورت خود آفریده است . این حدیث که مشهور به حدیث صورت است از دیرباز محل اختلاف اهل نظر گردیده و هرکس فراخور فهم و بینش و ظرفیت خود درباره آن اظهار نظر کرده است ‘ برخی با ظاهر بینی با استناد به این حدیث و مانند آن در ورطه تشبیه گرفتار آمده و به کافران پیوسته اند ‘ گروهی نیز با پای چوبین در این وادی گام نهاده اند و کمتر از ظاهربینان نبوده اند و چون درک معنی ننموده اند ریشه حدیث را به تیشه تکذیب برکنده اند آنرا برگرفته از تورات و در زمره اسرائیلیات دانسته اند ‘ و اهل تآویل را که با بال عرفان در این وادی به پرواز آمده اند به تیر کوته بینی مورد حمله قرار داده اند . این مقاله ضمن بررسی صحت صدور این حدیث از پیامبر اکرم (ص) دیدگاههای فوق را مطرح نموده و ضمن بررسی مفردات حدیث مذکور براثبات اندیشه اهل تأویل همت گماشته است و آدمی را که خلیفه خدا و وجه الله و دارای فطرت الهی و دارای صورتی الهی ویا برخوردار از صفات خداوندی می داند . | ||
کلیدواژهها | ||
آدم؛ تأویل؛ تشبیه؛ تکذیب؛ حدیث؛ صورت؛ عرفان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The prophet Mohammad (p.b.u.h) in a tradition stated that; verily Great God created man according to his figure. This tradition that is called the tradition of (figure) or face caused a lot of discussion among scholars and men of opinion, and every one declares in a different expression according to his opinion and thought. Some consider this tradition apparently or from extemal points and use simile like unbelievers and became pagan. And some others consider it by use of logical reasons and like extemalisms, because they couldnot understand its meaning, denied it and suspected about the origin of this tradition and stated that it was taken from Musaic law. They stntggled with those commentators who interpret it mystically. This article attempts to find out the reality of this fact that this tradition belongs to the prophet (p.b.u.h) and prove the tntthness of commentator's thought about it. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,012 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 901 |