تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,525 |
تعداد مقالات | 70,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,993,783 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,114,510 |
چند صدایی در موسیقی ایران | ||
هنرهای زیبا | ||
مقاله 13، دوره 3، شماره 0 - شماره پیاپی 995، فروردین 1377 اصل مقاله (684.81 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر محمد تقی مسعودیه* | ||
چکیده | ||
علیرغم اینکه موسیقی مناطق ایران ، همانند ردیف موسیقی سنتی ایران یک صدائی است و در اصل تابع هته روفونی ، معهذا به فرمهای چند صدائی، اگرچه اکثراً ناخودآگاهانه، برخورد می شود. این فرمهای چند صدائی بر اساس سطح تحقیقات کنونی بدین قرارند: 1-برخورد اصوات مختلف ناشی از اجرای ملودی متناوباً به توسط دو خواننده، به گونه ای که خواننده دوّم قبل از اتمام ملودی به وسیله خواننده اوّل ، آواز خود را شروع می نماید. 2-ملودی واحد به وسیله دو اجرا کننده به طور همزمان ارائه شده و تغییر می یابد(واریانت هته روفونی). 3-ملودی واحد به وسیله دو اجرا کننده به طور همزمان ارائه شده و تغییر می یابد ( واریانت هته روفونی ). 4-تعویض آواز بین سلیست و کر ( آواز تنها و آواز گروهی) (فرم رسپونسوریال) یا کروکر (فرم آنتی فونر) به برخورد اصوات مختلف منجر می شود، زیرا کر قبل از اتمام بند شعری به وسیله سلیست یا کر ، بند بعدی را اجرا می کند. 5-چند صدائی ناشی از اجرای ملودی به توسط چند خواننده ، به گونه ای که هریک از خوانندگان ، ملودی را در فضا یا رژیستر صوتی منطبق با امکانات فیزیولوژیک خود ارائه می دهد. 6-همراهی صدای اوّل با استفاده از جابجائی متناوب و اخوان، یا تعقیب تحرّک بالارونده و پاییی رونده ملودی در نوازندگی تمیزه (لرستان) و تامدنرا(ترکمن) به پاراللیسم دو صدا آگاهانه شکل می دهد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In spite of the fact that rigonal music of Iran as with conventional classification of melodies in traditional Iranian music- is monophonic (and originally a subordinate of heterophonic form), it is, nevertheless, approached with- though not consciously somewhat like polyphonic forms. These multi-Voices, . semi-Polyphonic form are, as per secent studies, as follows: 1. Countering of tones-voices caused by the alternate per formance of the melody by two singers, so that the second begins to sing prior to the conclusion of the melody by the first (performer). 2. Imitation due to perfornance of the melody by several singers (or instrument or players) with delay and alternation. 3. The Case, when a single melody represented and transformed simultaneously (a heterophony variant). 4. Singing shifts letween the so list and chorus (responsive form) or anti-phoner form leads to the clash of tones, as the chorus performs the next passage before the solist (or chorus) compteles a single passage of the song. 5. Multi-voices, caused by the performa:1ce of melody by several singers, so that cach presents the melody in apace or tone segister according to his physiological capabilities. 6. Accompaniment of the first tone (voice) using the alternating shifts, or by pursue of the movement of ascent and descent of melody in the instrumental performances of Tamira (In Larestan (Province), Dotar (in Kurdestan) and Tamedera (in Turkmen - inhabited areas of Iran), constitutes the parallelism of the two voices in a conscious manner. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,053 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,483 |