تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,225 |
تعداد مقالات | 67,685 |
تعداد مشاهده مقاله | 114,996,992 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,670,315 |
مقاله ای تحقیقی انتقادی دربارة مفاهیم و مسائل اخلاقی در فلسفه اسپینوزا | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 3، 1تا4، شماره 133 - شماره پیاپی 1003، فروردین 1374 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نویسنده | ||
دکترمحسن جهانگیری* | ||
چکیده | ||
باروخ بندیکت اسپینوزا در 24 نوامبر 1632 میلادی در شهر آمستردام به دنیا آمد در20 فبریه1677 در شهر لاهه درگذشت. خانواده اش از جهودان مارونی-سفاردی(اسپانیایی-پرتقالی)بودند که از ترس محکمة تفتیش عقاید به کشور هلند پناهنده شده بودند. او معلومات اولیة خود را درمدرسه عبرانی شهر آمستردام فراگرفت و در این مدرسه بود که بنیادی ترین بخش تفکر وی تکوین یافت.خدا را جوهری یگانه‘نامتناهی مطلق‘طبیعت طبیعت آفرین وخلاصه اصل و سرچشمه هر موجودی و معرفتی تصورکرد‘که نه تنها وجود عالم و به تعبیروی حالات ‘یا طبیعت طبیعت یافته متوقف براوست‘بلکه هیچ تصوری نیز بدون تصور او امکان وجود نمی یابد. این گرایش اشراقی و عرفانی پایه و اساس فلسفه او شد. برخلاف فیلسوفان دیگر‘ فلسفه اش را با خدا آغازید. فضیلت برتر و سعادت راستین را در معرفت حقیقی و عشق به خدا جستجو کرد. او متفکری آزاد و رهبری شجاع و صریح بود‘که در راه دفاع از عقاید خود شدیدترین نوع تکفیر را تحمل کرد. آنچه می گفت عمل می کرد. زندگیش بسیار ساده بود‘به امور دنیاوی توجه و علاقه چندانی نداشت‘به درآمد اندکی از راه تراش دادن عدسیها به دست می آورد بسنده می کرد. حتی از یاران و دوستان صمیمی اش چیزی نمی پذیرفت‘ولی با وجود این به زندگی بدبین وتارک دنیا نبود و رهبانیت و ترک دنیا را مذمت می کرد. درمیان مسائل فلسفی به مباحث اخلاقی دلبستگی خاصی داشت.ومسائل مزبور را با روش علمی و ریاضی مورد بررسی قرار میداد. عقیده داشت‘که اخلاق با شناخت عواطف و حالات نفس رابطه تنگاتنگ دارد. و دربارة اعمال و خواسته های انسان میتوان دقیقاّ همانگونه سخن گفت که دربارة خطوط‘ سطوح و اجسام گفته می شود. فضیلت را با قدرت یکی میدانست و اساس هر فضیلتی را حس صیانت ذات و به تعبیر خود وی کناتوس(Conatus) می انگاشت.در اهتمام وی به مسائل اخلاقی همین بس که موضوع رسالة مختصره خود را خدا‘انسان و سعادت او قرار داد و کتاب عمدة خود را اخلاق نامید‘ به علاوه در آغاز رساله اصلاح فاهمه سخن از خیر به میان آورد‘البته خیری که از اهمیت بالایی برخوردار است و راستین و پایدار است ‘که اگر کسی آنرا یابد از لذتی عظیم برخوردار خواهدشد‘که تا ابدالابد پایدار است. و این در واقع اعتراف شخصی اوست به اینکه علم اخلاق برترین علوم است و فیلسوف باید بیش از هرچیز در اندیشه و طلب خیرو سعادت اخلاقی باشد. خلاصه میتوان گفت همچنانکه برخی از فیلسوفان از طریق علم طبیعت به فلسفه رو آورده اند‘و برخی دیگر از راه ریاضیات‘اسپینوزا از مدخل علم اخلاق به حوزه فلسفه وارد شده است. بنابراین مناسب آمد مقاله ای تحقیقی-انتقادی در خصوص مفاهیم ومسائل اخلاقی این فیلسوف بزرگ به رشته تحریر درآید.امید است که سودمند و نافع باشد.والسلام | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Baruch Benedict Spinoza was born on the 24th November 1632 at Amesterdam, and died on the 20th February 1677 at the Hague. His family belonged to a group of Marrans Sephardic Jews (Spanish and Portuguese) who had fled from the persecutions of the inquisition and had finally found a refuge in Holland (Netherlands). He studied at the Jewish Academy in Amesterdam, where he laid the foundation of an essential side of his philosophy. He asserted and maintained that God, as an absolutely infinite being, Natura Naturans, is the origin and source of every being and knowledge, and not solely the existence of the world. In his words, the Modes or the Natura Naturata depends on Him, but no idea without His idea is possible. This oriental and mystical tendency forms the basis of all his thought. Contrary to other philosophers, he started his philosophy from God. He searched for the supreme virtue and the true blessedness in God's knowledge and love. He was a free thinker, and a living, eloquent guide, who in the defence of his own idea suffered the grand excommunication, and acted as he thought. He freed himself from occupations of any kind and from the distractions of business. He earned his living as an optical-lens maker, never accepted anything, even from his intimate friends, in order to be at liberty and pursue his ideal of truth. He did not have a pessimistic attitude towards life. In fact, he was against Monasticisim and condemned it. Althuogh he withdrew himself entirely from the world, he was known to many distinguished men of learning. He was primarily a moralist. This is evident from the very titles of his writings. He called his chief work Ethics and the first complete sketch of his philosophy is contained in the treatise on God, Man and his well-being. According to him ethic stands close the knowledge of the emotions and affections of the soul. He considered human actions and desires as if they are exactly questions of lines, planes and bodies. Spinoza identified virtue with power, and maintained that the foundation of every virtue IS self-preservation - in his words, conatus. At the beginning of his treatise on the Correction of the Understanding, Spinoza treated Good .Good which is the most important, true and eternal and feeds the mind with great joy which remains for ever. In short, some philosophers have come to philosophy from the problems of physical science, some from those of pure mathematics, others from those of logic or metaphysics, Spinoza came to philosophy from the problems of conduct. Therefore it seems appropriate to write an explanatory ¬critical paper on the ethical views of this great philosopher. I hope this paper provides fresh and stimulating insights for the readers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
- | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,007 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,164 |