تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,731 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,894 |
بررسی و تحلیل آراء فیلسوفان مسلمان در مورد تعریف علم از ابن سینا تا صدرالمتألهین | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 6، دوره 164، شماره 0 - شماره پیاپی 1008، دی 1381 اصل مقاله (561.26 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر مرتضی حاج حسینی* | ||
چکیده | ||
تبیین حقیقت علم و چگونگی دسترسی به واقع از جمله مباحث عمیق و پر ماجرائی است که فیلسوفان از آغاز پیدایش فلسفه تاکنون به آن توجه داشته اند و سنگینی آن را بر دوش خود احساس نموده اند و هنوز نیز از معماهای ناگشوده فلسفی به شمار می آید. در فلسفه اسلامی این موضوع از جهت رابطه ادراک با شیء ادراک شده و رابطه ادراک با شخص ادراک کننده مورد توجه قرار گرفته است .این بحث با توجه به تعریف علم به تمثّل حقیقت شیء یاحضور ماهیت شیء در نزد مدرک همواره با اشکال معروف اجتماع جوهر و عرض مواجه بوده است و به آراء گوناگونی انجامیده است :1)نظریه کیفیت ذات اضافه 2)نظریه شبح 3)نظریه ماهوی در تبیین های مختلف. در این مقاله پس از بیان چگونگی تحول آراء فیلسوفان مسلمان در این موضوع به بررسی ‘ تحلیل و ارزیابی هر یک از این نظریات پرداخته ‘ پیش فرض ها ‘ عوامل مؤثر بر شکل گیری آنها ‘ همچنین اشکالات وارد بر آنها را بر اساس ملاک های سازگاری (consistency)‘استقلال(independence)‘تمامیت(completeness)ومیزان مقاومت آنها در برابر حملات شکاکانه بیان می نمائیم. | ||
کلیدواژهها | ||
پیش فرض؛ سازگاری؛ علم؛ ماهیت؛ وجود ذهنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
The wise man Knows that there is Knowledge higher that his, and this causes him to be humble, while the ignora1ll one thinks that there is no limit for his Knowledge. (al-Kindi, 185-252 A.H.) Etplaining the reality of Knowledge and the way to access to the most truth is among the interesting issues. to which the philosophers, since the ve')' begining of philosophy. have paid attelition, and feel themselves compelled to discuss this issue. Yet, it is among the unsolved philosophical enigmas. In the Islamic philosophy, this problem is approached from the angle of the relation between perception and perceived thing 011 the one hand, and the relation between the perception and perceiving thing 011 the other. Taking the definition of Knowledge as the illustration of the realiy of object or the presence of the quiddity of object in perciving one, this issue has always faced the well-known problem of association between substance and accident. This cause many theories to appear: J) the theo')' of quality of correlated essence;2) the tlleo')' of image; 3) the tlleo')'. in which quiddity is employed to provide various explications. In the present article,after discussing the developmellt of the doctrines of Muslim philosophers, the author will go 011 to analyze each one of these theories, and will explain their persumptions, the factors which are of influence in their development, the objection adduced against them in terms of standards such as consistency, independence, and completeness, and their resistance against the skeptic attacks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Completeness, Consistency, independence, Knowledge, Melltal Etistence, Presumption, quiddity | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,015 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,144 |