تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,677 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,747 |
چشم از دیدگاه مولانا در مثنوی معنوی | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 26، 163-162، شماره 0 - شماره پیاپی 1009، مهر 1381 اصل مقاله (387.83 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر اسماعیل تاج بخش* | ||
چکیده | ||
الف – در مثنوی مولانا ((چشم )) تعبیرهای گوناگونی دارد ‘ یا دیده ظاهری است که تنها مظاهر و تعینات جهان مادی را می بیند و از جهان غیب بی خبر است ‘ و یا دیده باطنی که ابزار شهود و ادراک حقایق است . ب- پیامبران الهی نمونه های کامل دیده وران باطنی محسوب می شوند . ج- تلقی مولانا از شور چشمی با برداشت عوام تفاوت دارد ... د- جمادات نیز از دیدگاه مولانا نوعی ادراک و دیده وری دارند . و- معانی ((نظر )) در مثنوی با ((چشم )) یکسان نیست ‘ و مولانا برداشت خاصی از آن دارد ... | ||
کلیدواژهها | ||
چشم سر؛ حس باطن؛ حس ظاهر؛ دیده فرعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
a. The word "cAasm" in Mowlana's couple- poems has different implications; it is either the physical eye or the esoteric insight; in the first case, it sees only the indications one the signs of material world and is unaware of un visible world, but in the second case it is the intuition which helps to realize the reality. b. Divine prophets are the typical owners of esoteric insight. c. M oulana 's interpretation of evil eye is different from comm.on people's interpretation. d. In Mowlana's view, inanimate objects have a kind of perception too. e. The meanings of "nazar" in Mowlana's couplet- poems are not the same as "cAasml" meanings; in fact, Mowlana has a special interpretation of "nazar". | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,087 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,175 |